MenuLevensmiddelenkrant

Foto: Menno Ringnalda.

De capsulemarkt breekt nu echt open

INTERVIEW- UTRECHT – Na de introductie van SENSEO® koffiepads in 2001 en de plastic capsules in 2010 zet Jacobs Douwe Egberts voor zijn merken L’OR en Douwe Egberts nu de volgende grote stap in de markt voor eenkopskoffie. Met de lancering  van aluminium capsules speelt de koffiebrander opnieuw in op de behoefte van de consument.

Jacobs Douwe Egberts is de eerste die aluminiumcups zo breed in het supermarktkanaal introduceert. De capsules van het merk L’Or zijn de eerste die volledig overgaan op aluminium, binnenkort volgen ook de capsules van Douwe Egberts. “We hebben in 2001 een heel nieuw segment gebouwd met de introductie van de SENSEO® koffiepads en in 2010 braken we de capsulemarkt open met de introductie van plastic capsules. Het is nu tijd voor de volgende stap”, zegt Joost Lebens, verkoopdirecteur bij Jacobs Douwe Egberts. Het heeft behoorlijk lang geduurd voor Jacobs Douwe Egberts met aluminiumcupjes op de markt kwam. “We hebben bewust de tijd genomen om de aluminiumcupjes te ontwikkelen én om de blends verder te verfijnen. Het moet natuurlijk in een keer goed zijn.” De introductie van de aluminium capsules zorgt ervoor dat de kwaliteit van de koffie nog beter wordt, legt Lebens uit. “In vergelijking met bestaande plastic capsules bieden de aluminium capsules een intensere espressobeleving met beter behoud van het aroma en een rijkere crèmelaag.” De koffie is dankzij de nieuwe aluminiumverpakking volledig beschermd tegen zuurstof. “Volgens de experts is zuurstof de grootste vijand van koffie. Als er zuurstof bij kan komen vermindert de smaak namelijk.” De introductie van de aluminium capsules past perfect in de missie van Jacobs Douwe Egberts. Lebens: “We leven in een koffiedemocratie. We willen iedere consument een goede en betaalbare kop koffie bieden.”

Marges
Het is niet voor niets dat Jacobs Douwe Egberts vol inzet op capsules. Het aandeel groeit al jaren. De omzet van de Nespresso®* (compatible) capsules groeide in het afgelopen jaar met 12 procent. De koffiebrander voorspelt dat de populariteit van deze eenkopskoffie alleen nog maar verder zal toenemen. “Naar verwachting heeft in 2020 liefst 20 procent van de consumenten een Nespresso®*-apparaat in huis”, legt Sabine Tolenaars, trade marketing manager bij Jacobs Douwe Egberts uit.  Tolenaars: “We verwachten ook dat niet alleen de markt binnen retail, maar ook buiten retail verder zal groeien voor meerdere spelers. En dat is in het voordeel van de consument.” Bovendien zijn capsules voor retailers heel lucratief . De marges liggen veel hoger dan bij filterkoffie, zegt Lebens. “Een kop filterkoffie kost ongeveer 5 cent, een capsule gaat al snel richting 25 cent.” De aluminiumcapsules van L’Or hebben een adviesprijs van 2,99 euro voor tien kopjes en die van Douwe Egberts krijgen een adviesprijs van 2,29 euro voor tien kopjes koffie.

Lees de rest van het interview in Levensmiddelenkrant, week 25. Nog geen abonnement? Klik hier.

 

Bron: Levensmiddelenkrant