MenuLevensmiddelenkrant

Onderzoek: ‘Steeds meer consumenten kopen Fairtrade’

UTRECHT-Het aantal Fairtrade kopende huishoudens is in de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd, van 24 procent in 2007 naar 69 procent in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit een onderzoek dat GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar deed.

Tevens kopen consumenten frequenter en besteedt men meer geld aan Fairtrade producten, meldt Max Havelaar donderdag. Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoen grens van Fairtrade kopers in een maand is doorbroken.

Assortiment
Bovendien breiden volgens het onderzoek steeds meer retailers het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67%). Ook de categorie rijst (+30%) en culinary (+7 procent) laten een groei zien, blijkt uit het onderzoek. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries. Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, net als de groene curry. De toegenomen verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro (+13% t.o.v. 2015), laat Max Havelaar weten.

Fairtrade Challenge
Stichting Max Havelaar organiseert deze maand samen twintig landen een Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal Fairtrade producten nuttigen, om het Fairtrade volume voor boerenorganisaties in ontwikkelingslanden te doen groeien. Aan deze Fairtrade Week doen de volgende supermarkten en winkels mee: Action, Albert Heijn, Aldi, Boni, Boon’s Markt, Coop, Deen, Ekoplaza, Emté, Hema, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD, Nukuhiva, PLUS, Poiesz Supermarkten, Spar en de Wereldwinkel.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops