MenuLevensmiddelenkrant

Ondanks alle maatregelen, zoals een afgeschermde sigarettenpresentatie, blijft Marlboro het nummer 1 merk in de Nederlandse supermarkten.

Marlboro opnieuw sterkste merk

ZALTBOMMEL – Uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, blijkt dat de top 100 A-merken weer sterker is gegroeid dan vorig jaar. De top heeft een veranderde top 3. Marlboro voert de lijst net als vorig jaar aan. Douwe Egberts en Coca-Cola zijn de nieuwe nummers 2 en 3.  

Terwijl in voorgaande jaren de A-merken vochten tegen de populariteit van private label, moeten zij nu hun aandeel bevechten op versartikelen. Winnende merken
onderscheiden zich van de dalers door een juiste balans tussen innovatie, merkondersteuning en promotie, zegt het onderzoeksbureau. De omzet van de 100 grootste merken binnen Supermarkten stijgt met 1,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is een groei die weer 0,4-procentpunt hoger ligt dan in 2015, toen de groei van de merken top 100 1,3% bedroeg. Toch ligt het groeicijfer lager dan de totale marktgroei
(+2,6%), aangezien deze vooral gedreven wordt door de groei van vers, waarin weinig merken aanwezig zijn.

Campina
Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten en versterkt haar
koppositie aanzienlijk verder dit jaar. De nummer 2 van vorig jaar (Campina) heeft ervoor gekozen de focus op basiszuivel te versterken, waardoor Campina niet langer als submerk te vinden is op bijvoorbeeld Optimel, Vifit en Goedemorgen. Hierdoor zakt Campina
naar een vierde  plaats en neemt Douwe Egberts de nieuwe nummer 2 positie in, gevolgd door Coca-Cola als de nieuwe nummer 3.

Skyr
De lijst kent dit jaar 5 nieuwe binnenkomers: Optimel, Doritos, Galbani, Princes en Chrystal
Clear. Merken die de laatste jaren gestage groeicijfers hebben laten zien met relevante
producten die inspelen op het bewustere eet- en drinkgedrag van de Nederlandse consumenten/of de juiste balans hebben weten te vinden in innovatie, (merk)ondersteuning en promoties op de winkelvloer. Datzelfde geldt voor de grootste stijgers in de lijst: Arla, die met de introductie van Skyr grote successen boekt, Red Bull dat steeds vaker in het dagelijks gebruikspatroon van de consument komt en Johma dat groeit dankzij een combinatie van nieuwe introducties, focus op kwaliteit, TV-ondersteuning en effectievere promoties.

De top 10:

  1. Marlboro
  2. Douwe Egberts
  3. Coca-Cola
  4. Campina
  5. Heineken
  6. Camel
  7. Unox
  8. Dr. Oetker
  9. Amstel
  10. Grolsch

 

Bron: IRI