MenuLevensmiddelenkrant

Plus groeit, maar minder hard dan in 2015

UTRECHT- Plus heeft in 2016 een omzetgroei van 3,7 procent gerealiseerd.  De formule groeide daarmee minder hard dan in 2015, toen de supermarktketen de omzet met 8,8 procent zag stijgen, maar nog steeds harder dan de markt.

De consumentenomzet over 2016 bedraagt 2,26 miljard euro (in 2015 2,23 miljard) en het marktaandeel groeide van 6,2 procent in 2015 naar 6,24 procent, maakt Plus maandag bekend. Daarnaast verbouwde de formule vorig jaar 35 supermarkten.

Succevol
Ondanks dat Plus minder hard gegroeid is dan in 2015, noemt directeur Jan Brouwer 2016 een succesvol jaar, waarin veel geïnvesteerd is.  “Ons nieuwe formuleconcept en de forse stappen op het gebied van e-commerce zijn de meest in het oog springende resultaten”, aldus Brouwer.

Formuleconcept
Een van de mijlpalen van Plus is de opening van de Plus Koot in Abcoude. Dit is de eerste winkel die compleet is ingericht volgens het nieuwe formuleconcept. In 2017 gaat Plus meerdere winkels volgens de nieuwe Briljant-formule openen.

E-commerce
Ook was 2016 volgens Plus een jaar van de mijlpalen op e-commercegebied. In dit jaar heeft de supermarktketen ervoor gezorgd dat klanten bij 225 winkels online kunnen bestellen. Halverwege 2016 werd bovendien de Plus App gelanceerd. Met deze app kunnen klanten online bestellen, een lijstje maken of de actuele aanbiedingen bekijken. Ook werd vorig jaar bij een aantal winkels Plus Express geïntroduceerd. Door middel van deze dienst maken ondernemers het mogelijk om de boodschappen nog diezelfde dag bij de klant thuis te bezorgen.  

Verantwoord
Tot slot werd Plus in 2016 verkozen tot de Beste Vers Supermarkt van Nederland en de Meest Verantwoorde supermarkt. Titels die volgens de supermarktketen erg terecht zijn, omdat Plus dit jaar als eerste stopte met het gebrik van kindermarketing, alle winkels klimaatneutraal maakte, de supermarktketen volledig is overgestapt op een diervriendelijk kippenras en een lijn met Fairtrade-producten introduceerde. In 2017 ligt de focus op de nog verdere verbetering van de kwaliteitsbeleving door onder andere plannen op het gebied van brood en vlees. Daarnaast wil Plus haar positie als Meest Verantwoorde Supermarkt verder uitbouwen.

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant