MenuLevensmiddelenkrant

Minister-president Mark Rutte krijgt uitleg van Jaap Wassink, VP en Country Director Coca-Cola European Partners Nederland, over de geschiedenis van Coca-Cola.

Jaaroverzicht Levensmiddelenkrant deel 3

JAAROVERZICHT juli-augustus-september

NIEUWVEEN – Vakblad Levensmiddelenkrant zet de highlights van 2016 op een rij. In deze editie het derde kwartaal van 2016 waarin Superunie het Markant-merk inruilt voor G’woon, AH Monster uit de schappen bant en FNLI een klacht indient tegen Ahold Delhaize. 

Op het moment dat IRI begin deze zomer cijfers naar buiten brengt waaruit blijkt dat private label onder druk staat, introduceert Superunie een nieuw huismerk. G’woon moet het al jarenoude Markant gaan vervangen.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel roept tijdens de jaarlijkse haringparty op tot het verplicht stellen van lessen over voedsel in het basisonderwijs. Doel is dat voedingseducatie in het volgende regeerakkoord beland. Met de lesinhoud gaat de brancheorganisatie zich niet bemoeien.

Coca-Cola heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Dat blijkt ook wel bij de heropening van de volledig vernieuwde fabriek in Dongen aan het eind van deze zomer. Méér en tegelijk duurzamer produceren. Tegelijk met de opening, die wordt gedaan door minister-president Mark Rutte, spreekt Coca-Cola ook haar ambities uit. Met de groeistrategie ‘Meer transacties, minder calorieen’, gaat de fabricant de komende jaren voor een ‘gezonde’ groei.

Albert Heijn heeft als eerste supermarkt een stap gezet die retailers lange tijd niet aandurfden: de formule haalt in september alle energiedrankverpakkingen groter dan 250 ml uit de schappen. Dat betekent dat Monster Energy helemaal niet meer verkrijgbaar is bij de marktleider.

Nog meer Albert Heijn-nieuws. De marktleider opent op het Gelderlandplein in Amsterdam een eigen vismarkt met duurzame verse producten. Het betreft een shop-in-shop van het merk Fish Tales, een initiatief van Bart van Olphen.

Lidl heeft weer een aantal opvallende stappen gezet in haar duurzaamheidsstrategie. Zo wordt het biologische assortiment uitgebreid, dragen medewerkers bio-katoen, zijn er snellaadpalen voor elektrische auto’s geplaatst en bouwt de formule aan het extra duurzame dc in Waddinxveen. De bouw kost 70 miljoen euro en moet in november afgerond zijn. Het dc is begin 2017 volledig operationeel.

Niet alleen Lidl verduurzaamt in 2016, ook discounter Aldi gooit hoge ogen. In de zomer presenteert de formule hierover zelfs haar eerste mvo-jaarverslag. In het verslag gaat Aldi onder meer in op haar beleid ten aanzien van de inkoop van duurzame producten en de plannen om in 2017 minder te gaan verspillen.

In september is het dan eindelijk zover. De eerste AH to go bij BP is een feit. Bij het tankstation de Vink aan de A20 vindt de automobilist alles wat het ook bij een reguliere Albert Heijn to go kan krijgen.

FNLI dient in diezelfde maand een klacht in bij de stuurgroep Eerlijke handelsprakrijken over de manier waarop Ahold Delhaize leveranciers na de fusie benadert. “We vangen te veel signalen op dat het eenzijdige onderhandelingen zijn in strijd met de Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken,” zegt FNLI-directeur Philip den Ouden tegen Levensmiddelenkrant.  Het is de eerste klacht die de stuurgroep in behandeling neemt, over de wijze waarop deze in behandeling wordt genomen is nog niets bekend.

18,5 procent omzetgroei boekten supermarkten het afgelopen jaar op biologisch. De vraag naar biologisch is echter groter dan het aanbod. Bionext spreekt daarover haar zorgen uit. De organisatie vindt dat de overheid meer moet doen om de productie van biologisch voedsel te bevorderen.

 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant