MenuLevensmiddelenkrant

‘Stuk meer volgers voor retailers door kerstposts’

AMSTERDAM- Retailers zetten social media dit jaar volop in om klanten naar hun winkels te lokken rondom kerst. Maar wat werkt nou het best? En welke formule behaalt de beste resultaten? Communicatieadviesbureau Buzzcapture zocht uit wat Jumbo, Albert Heijn en Lidl op social media plaatsten om consumenten te laten zwichten voor hun kerststollen, kerstkoekjes en rollades.

Bijna alle retailers wachtten dit jaar met het plaatsen van kerst-content op social media tot Sinterklaas weer uit het land was, constateert Buzzcapture. De enige die niet kon wachten was Albert Heijn, de marktleider postte een bericht over het nieuwste kerstnummer van Allerhande voordat de goedheiligman weg was. Albert Heijn en Jumbo lieten op social media vooral in de vorm van filmpjes de bereidingswijze van diverse kerstgerechten zien. Waar AH de filmpjes kort hield, liet Jumbo klanten minutenlang meekijken met een chefkok. Lidl kwam dit jaar met een kidsproefpanel dat de Delicieux-collectie mocht voorproeven. Daarnaast ging Lidl de interactie aan en vroeg de discounter zich onder andere klanten hoe ze de kerstsfeer in huis haalden.

Ludiek
Maar wat werkt nou het beste? Volgens het onderzoek van Buzzcapture zijn ludieke filmpjes en acties de best presterende posts, maar opvallend genoeg geen recepten of producten.  Zo werd het filmpje van vlogger Sjoerd met het syndroom van Down, die verslag doet van het Allerhande Kerstfestival, erg goed bekeken. Maar ook de feelgoodkerstcommercial van Jumbo en het kidstestpanel van Lidl, deden het goed.

Albert Heijn
Wat betreft overige Facebook-posts blijkt dat Jumbo minder likes behaalt dan Albert Heijn en Lidl. De engagement op posts van Albert Heijn en Lidl ligt hoger. De filmpjes van Albert Heijn hebben zo’n 3 tot 4 keer meer weergaven dan de filmpjes van Jumbo. Consumtenen gaan dus liever voor vlugge ‘snackable content’ op social dan de uitgebreide visie van een chef, concludeert Buzzcapture. Ook op Instagram ligt het aantal likes over het algemeen het hoogst bij Albert Heijn.

Bereik
Andersom praten consumenten ook over retailers op social media. Ook daarin staat AH opnieuw op nummer 1. De volumegrafiek laat zien dat de Nederlander zich op 16 december begint op te winden over de kerst en voornamelijk over Albert Heijn. Ook qua bereik (of de berichtgeving wordt opgepikt door ‘influencers’) van berichten over kerst blijkt uit het onderzoek dat de marktleider beduidend beter scoort dan de rest.

Likes
Deze kerstcontent is zeker van waarde voor de retailers, schetst het communicatieadviesbureau. Supermarkten hebben er namelijk een stuk meer volgers door bij gekregen. Vergeleken met een maand eerder hebben de formules voornamelijk op Instagram er relatief meer volgers, allemaal zo’n 4 procent meer. Ook op Twitter en Facebook stegen de volgersaantallen. Jumbo behaalde een kleine 4.000 Facebook-likes meer, Albert Heijn zo’n 5.000 likes en Lidl zelfs ruim 9.000.

Bron: Levensmiddelenkrant