MenuLevensmiddelenkrant

Shoppertalk: No-biele omgeving

ZEVENBERGEN- Naar aanleiding van een publicatie van een onderzoek besteedde ik een half jaar geleden aandacht aan de Tyrannosaurus rex onder de communicatiemiddelen, de papieren folder. Want ondanks de omni-channelwereld waarin we leven, het effect van de papierenfolder op het aankoopgedrag van de  “altijd verbonden” shopper is nog altijd ongeëvenaard. 

Bijzonder was het om een paar weken na publicatie de uitkomsten van een nieuw, ander onderzoek te mogen lezen waaruit bleek dat niet de papieren folder maar de digitale folder het meest effectief bleek te zijn.

Discussie
Ik had eigenlijk verwacht dat er een discussie zou ontstaan binnen de branche. Een branche die op de kleintjes let. Een  branche die effectiviteit en efficiency hoog in het vaandel heeft staan, die iedere mogelijkheid aangrijpt om haar winstgevendheid te verbeteren. Want we hebben het tenslotte over folderbijdragen, inzet van (instore) promoties, inzet van de media-mix. Kortom, over vele miljoenen euro’s en al dan niet aanpassing van de bestaande business modellen. Maar niets van dat. Een enorme stilte…stilte voor de storm?

Shopperonderzoeken
Niet dat ik er wakker van lag, maar toch bleef het knagen. Gelukkig mocht ik de afgelopen maanden een aantal shopperonderzoeken uitvoeren op de winkelvoer. Éen van de (vaste) onderwerpen was de mate van planning van het aankoopgedrag en hoe deze planning tot stand was gekomen. Lang verhaal kort: de papieren folder bleek tijdens deze onderzoeken “by far”  de meeste invloed uit te oefenen op het aankoopgedrag. Dus mocht u nog twijfelen over een folder(bijdrage), en u denkt dat uw product- en activatiepropositie voldoende relevant zijn om de kosten te dragen, gewoon doen!

Touch point
Binnen de branche wordt niet alleen de (digitale of papieren) folder geroemd en gezien als belangrijke “touch point”. Ook ik, als fervent aanhanger van digitale oplossingen die mijn leven vergemakkelijken en veraangenamen , volg de algemene opinie  met betrekking tot het toekomstig effect van ‘de mobiel’ op het shoppergedrag.  Een mening die ondersteund wordt door de vele positieve publicaties in de media. Ik zal twee willekeurige onderzoeken uitlichten. Recentelijk onderzoek uitgevoerd door GfK wijst uit dat de groei van online connectiviteit wordt veroorzaakt door de toename in gebruik van de smartphone van 29 naar 40 uur per maand. Daar waar de PC en tablet dalende gebruikscijfers laat zien.  Ook als je groeiende percentages leest uit het Ruigrok NetPanel van shoppers die aangeven via de mobiel producten te kopen kun je niet ontkennen dat “de mobiel” een centrale(re) rol gaat spelen in het shoppergedrag.

Effect
Maar daar waar de rol (en effect) van de folder voor de shopper duidelijk is, is de rol (en het effect)van de mobiel nog verre van uitgekristalliseerd met betrekking tot het aankoopgedrag in de winkel.  De mobiel wordt nu vaak gezien als ultiem middel om de shopper ter plekke, in de winkel, te verleiden.  Als er al iets concreets over het effect van de mobiel op de winkelvloer wordt gepubliceerd zijn het hosanna verhalen. Bij een steeds groter wordende groep shoppers speelt de mobiel een rol in de aankoopbeslissing op de winkelvloer. Maar als ik kijk naar de uitkomsten van onze recente onderzoeken op de winkelvloer herken ik niet de grote getallen uit de gepubliceerde onderzoeken.

WhatsApp
En als de shopper de mobiel gebruikt tijdens het shoppen, dan betreft het toch met name WhatsApp, Facebook, Snapchat , Instagram of in enkele gevallen een digitaal boodschappenlijstje. Dus van enige invloed op het aankoopproces is geen sprake. Mocht u volgend jaar van plan zijn om een “instore app” te ontwikkelen, zou mijn advies zijn om dit niet te doen. Op dit moment is de supermarkt nog een No-biele omgeving.

Met zijn onderzoek & resultaatbureau Conspicuous helpt en stimuleert Art Frickus retailers en leveranciers meer rendement uit de winkelvloer te halen. Bezoek www.conspicuous.eu en maak vrijblijvend een afspraak hoe het verschil binnen 1.8 seconde te maken!

Bron: Levensmiddelenkrant