MenuLevensmiddelenkrant

FNLI lanceert Nederland Voedselland

UTRECHT – Tijdens de FNLI jaarbijeenkomst in Utrecht lanceerde staatssecretaris Van Dam een nieuw digitaal platform: Nederland Voedselland. Het platform is een initiatief van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en moet een open gesprek over voedsel tussen alle partijen in de branche mogelijk maken.

Het digitale platform is een vervolg op het rapport Spreek Smakelijk. Met dit rapport laat de FNLI onder meer het belang van de levensmiddelenindustrie voor de Nederlandse economie zien. De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek gaan om het vertrouwen in de sector te versterken. Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport ‘Spreek Smakelijk’, meldt FNLI. 

Perspectief
De FNLI is één van de vele gesprekspartners op het platform. Nederland Voedselland dient dan ook niet als spreekbuis voor de branchevereniging, zo meldt FNLI zelf. De bedrijven uit de levensmiddelenindustrie (FNLI-leden) gaan op het platform zelf het gesprek aan, en vertellen namens hun bedrijf hun eigen perspectief of verhaal. Op het platform kunnen mensen vragen stellen over voedsel en de productie ervan. Bedrijven kunnen hier uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maken. En ngo’s kunnen er thema’s aankaarten.

Etiketten
Nederland Voedselland is als open platform nadrukkelijk niet bedoeld als marketinginstrument, zo laat FNLI weten, voor de deelnemende bedrijven en organisaties. Nederland Voedselland maakt geen reclame voor welk product of welke dienst dan ook. ‘Mochten er merknamen worden genoemd, of afbeeldingen van etiketten worden gepubliceerd, dan staat dit in dienst van de informatieverstrekking’, meldt de organisatie op haar website.

Foodwatch
Op het platform die ervoor moet zorgen dat een open gesprek mogelijk wordt, heeft ook voedselwaakhond foodwatch een podium gekregen. Toch zet foodwatch-campaginer Sjoerd van de Wouw zijn vraagtekens bij het initiatief. Hij is bang dat Nederland Voedselland vooral gebruikt zal worden om recht te praten wat krom is, zegt hij tegen NOS. Volgens Van de Wouw kun je van een sector die totaal andere belangen heeft dan consumenten, namelijk zoveel mogelijk verkopen, niet verwachten dat ze volledig transparant wordt.

Bron: Levensmiddelenkrant