MenuLevensmiddelenkrant

De fusie van Ahold en Delhaize is al duidelijk zichtbaar in de Nederlandse winkels van AH.

Ahold Delhaize in gesprek met fabrikantenkoepels

NIEUWVEEN - Na alle vraagtekens die zijn gezet bij het inkoopoverleg van Ahold Delhaize met leveranciers is in Nederland de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken aan zet. In België heeft een brief vanuit vertegenwoordigers een gesprek opgeleverd en is er vanuit beide partijen vertrouwen in een goede afloop. Volgens Ahold Delhaize zit eenzelfde overleg er met de FNLI aan te komen.

Nadat Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) twee weken geleden in Levensmiddelenkrant bekendmaakte dat er een klacht is ingediend tegen Ahold Delhaize bij de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken, kwam het bericht dat ook Belgische leveranciers in opstand komen. Zij zijn verenigd in BABM, de Belgische koepelorganisatie die naast de internationale merkgiganten als Unilever en Coca-Cola, ook Belgische spelers als Lotus Bakeries, Spadel en Continental Foods vertegenwoordigt. Ook zij twijfelden aan de naleving van de gedragsregels van de Supply Chain Initiative (de pilot Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken is de Nederlandse vertaling van dit Europese initiatief).

De producenten hebben een brief met hun ongenoegen gestuurd naar de voorzitter van het zogeheten ketenoverleg. Dat is het overlegplatform van de Belgische voedingsindustrie met daarin onder andere de FEVIA (federatie voedingsindustrie), Boerenbond, de supermarktketens en levensmiddelenproducenten. Woordvoerder van FEVIA, Nicholas Courant, bevestigt dit aan Levensmiddelenkrant . “Wij hoorden ook verhalen uit de pers en van onze leden dat het aanbod van Ahold Delhaize niet zou passen in de Supply Chain-principes. Als federatie moeten we ons niet bemoeien met de commerciële onderhandelingen, maar door signalen van onze leden wilden we vanuit onze rol als vertegenwoordiger wel nagaan of het volgens de regels gaat. Ik wil wel benadrukken dat er een brief is gestuurd en geen klacht is ingediend. In de brief is om toelichting gevraagd”, legt Courant uit.

Dialoog
En dat heeft wat opgeleverd. “Ons doel was om tot een constructieve dialoog te komen met Ahold Delhaize en naar aanleiding van de brief is er al een overleg geweest. De dialoog is nu geopend en we willen de oplossing op deze manier alle kansen geven. Een knallende confrontatie helpt niet, een echt gesprek wel. We zijn van elkaar afhankelijk en hebben elkaar nodig. Dus de insteek is om er met elkaar uit te komen. Dat de situatie en samenwerking goed is voor zowel de retailer als de producent. We denken en hopen er constructief uit te komen.”

Het Belgische equivalent van de FNLI, de BABM, lijkt al een stap verder nu het overleg geweest is. Maar volgens Ahold Delhaize-woordvoerder Peter Dercon niet voor lang. “In België is inderdaad een constructief overleg geweest met de vertegenwoordigers, waarin beide partijen hun standpunten hebben toegelicht over de regels. Voor Nederland zit er eenzelfde overleg aan te komen. Er zijn natuurlijk achter de schermen al allerlei gesprekken. Het is in ieders voordeel om naar elkaar te luisteren en eruit te komen. Dat is waar we naar streven en veel belang aan hechten. We hebben er alle vertrouwen in.” Het is nog niet te zeggen wanneer Ahold Delhaize er verwacht uit te zijn. Met een aantal leveranciers is al een akkoord gesloten, met anderen worden nog individuele gesprekken gevoerd. “Dat kost tijd. Wellicht dat bij de eerste kwartaalresultaten in november ook hier meer over bekend is”, aldus Dercon.

Stuurgroep
Ondertussen buigt de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken zich nog over de klacht van de FNLI. “De stuurgroep komt op korte termijn weer bij elkaar. Ik wacht de uitkomst van dit overleg af alvorens een verdere inhoudelijke reactie te geven,” aldus minister Kamp van Economische Zaken die in een brief antwoordde op Kamervragen van Sharon Gesthuizen van de SP.

Ook de FNLI geeft aan dat de regie hierover nu bij de stuurgroep en het ministerie van EZ ligt en doet verder geen uitspraken. “We wachten de behandeling van de klacht af.” Het is de eerste keer voor de stuurgroep en vanuit verschillende betrokkenen, zoals CBL en LTO, komt de boodschap dat binnen de groep is afgesproken geen uitspraken te doen hierover.

Bron: Levensmiddelenkrant