MenuLevensmiddelenkrant

Jumbo.com draagt bij aan verdubbeling online omzet

ZALTBOMMEL – De internetbestedingen aan fast moving consumer goods zijn meer dan verdubbeld en  daarmee is online het sterkst groeiende kanaal volgens de nieuwe IRI Multi Channel Monitor. De groeispurt is vooral te danken aan online ‘nieuwkomers’ als Jumbo, hoewel webshops als AH.nl ook een sterke groei laten zien. 

IRI brengt in de Multi Channel Monitor de omzetontwikkeling per kanaal in beeld en combineert dit met shopperonderzoek, waarmee de bezoekredenen en het profiel van de shopper per kanaal ook in kaart wordt gebracht. In de nieuwste monitor trekt IRI de conclusie dat het aandeel online in sommige categorieën al bijna 10 procent is, zoals persoonlijke verzorging. Daarbij zijn online klanten ‘heavy buyers’ volgens de marktonderzoeker: deze shoppers besteden gemiddeld ruim 60 procent meer dan shoppers in andere kanalen. Het online verkoopaandeel verschilt wel sterk per categorie en is binnen voeding bijvoorbeeld nog laag.

Motieven
De redenen voor klanten om online te kopen zijn voor klanten ook per kanaal verschillend. Wat betreft online supermarkten zijn een breed assortiment en gemakkelijk prijzen kunnen vergelijken van relatief groot belang, aldus IRI. Online drogisterijen trekken vooral wegens lage prijzen en goede aanbiedingen, waar online parfumerieën weer worden gekozen wegens het specifieke merkaanbod en de productkwaliteit. Bij een vergelijking van het gehele online kanaal met het gemiddelde van alle andere kanalen, trekt IRI de conclusie dat specifieke merken en prijsvergelijking de belangrijkste motieven zijn voor klanten om op het internet te shoppen.

Profiel
Niet alleen geven online klanten meer uit dat shoppers in de winkel, ze hebben ook een ander profiel: ze zijn jonger, hebben hogere inkomens en vaker thuiswonende kinderen. IRI adviseert retailers daarom het assortiment niet uit de winkel te kopiëren naar de webshop maar aan te passen op de behoeften van de specifieke online doelgroep.

Action
De verdubbeling van de online FMCG-bestedingen schrijft IRI toe aan de opkomst van Jumbo.com en Kruidvat.nl evenals de verdere groei van bijvoorbeeld Douglas.nl, AH.nl en Drogisterij.net. Overigens neemt niet alleen de online markt toe, maar laten ook biologische winkels en budgetstores als Big Bazar en Action ‘een sterke groei’ zien volgens IRI.

Bron: Levensmiddelenkrant