MenuLevensmiddelenkrant

Wakker Dier: meeste supermarkten kiloknallen minder

AMSTERDAM - Het aantal kiloknallers is volgens Wakker Dier in de eerste helft van 2016 met 6 procent gedaald, vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. De daling is volgens de stichting vooral te danken aan Dirk, Coop, Deen en Plus.

Wakker Dier verstaat onder kiloknallers alle aanbiedingen van vlees zonder keurmerk. Naast een lichte daling in kiloknallers, meldt Wakker Dier een toename in aanbiedingen voor vlees met een dierenwelzijnskeurmerk. Het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming is in het eerste halfjaar van 2016 bijna 3,5 keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is zichtbaar bij alle supermarktketens en gaat vooral om varkensvlees met 1 ster.

Diervriendelijk
Het aantal aanbiedingen van diervriendelijker vlees zoals met het biologisch keurmerk, 2 of 3 Beter Leven sterren steeg volgens Wakker Dier met 68 procent. Deze keurmerken nemen nu gezamenlijk 3,5 procent van het totaal aantal vleesaanbiedingen in beslag. In 2015 was dit 2,4 procent. Plus laat in dit segment de grootste stijging zien. Jumbo, Emté, Coop, Dirk, Vomar en Aldi hebben volgens Wakker Dier bijna geen vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren in de aanbieding.

Campagne
Wakker Dier richt in haar campagne tegen kiloknallers nu de pijlen op marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Volgens de stichting stuntten zij als enige supermarktketens juist vaker met keurmerkloos vlees, wat Wakker Dier benoemt tot kiloknallers.

Bron: Levensmiddelenkrant