MenuLevensmiddelenkrant

NFV: Franchisers food doet het beter dan non-food

HILVERSUM – Supermarkten en andere fooddetailhandelaren met franchisers plusten vorig jaar in omzet, wierven meer medewerkers en openden meer franchisevestigingen. Ook horecafranchisers plusten. Dit in tegenstelling tot non-foodfranchisers, waar er vooral sprake was van krimp.

Waar foodretailers het goed deden, daar laten non-foodretailers het liggen, concludeert de Nederlandse Franchise Vereniging op basis van de nieuwste NFV Franchise statistiek 2016. Het jaarlijkse onderzoek, uitgevoerd door Panteia in opdracht van de NFV en de Rabobank, werd gepresenteerd op de NFV Jaardag afgelopen 24 mei.

Stabiel
De nieuwste franchisecijfers laten wederom een redelijk stabiel beeld zien in de hele sector, aldus de NFV: het aantal formules bleef met plus 4 min of meer stabiel, er is een lichte groei van franchisevestigingen, namelijk 0,48 procent erbij, vergelijkbaar met de groei van het aantal medewerkers, plus 0,6 procent. De omzet van franchisers in de sectoren detailhandel food, non-food, horeca, dienstverlening zorg en overig, ging met 400 miljoen euro omhoog, 1,28 procent erbij.

Detailhandel
Franchisers in de fooddetailhandel, onder andere supermarkten, deden na een jaar van lichte krimp in 2014 (13,5 miljard naar 13,4 miljard) het in 2015 weer beter met een plus van 200 miljoen euro naar 13,7 miljard euro. Het aantal medewerkers klom van 172.400 in 2014 naar 134.400 in 2015 en na twee jaren van stilstand, kwamen er van 2014 op 2015 5 franchisegevers in de fooddetailhandel bij, om uit te komen op 91. Het aantal franchisevestigingen klom in de foodsector van 5.620 naar 6.683.
In de non-fooddetailhandel daalde de franchiseomzet van 9,8 miljard naar 9 miljard in 2015. Vooral de daling van het aantal vestigingen is stevig: van 10.095 naar 9.277.

Horeca
Horecafranchisers lieten een lichte omzetgroei zien, van 1,9 miljard naar 2 miljard. Het aantal franchisevestigingen in deze sector klom eveneens licht van 2.555 naar 2.613. Het aantal medewerkers daalde in deze tak van franchising iets: van 42.800 naar 41.600.

 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops