MenuLevensmiddelenkrant

Lekkerland plust weer in Nederland

WADDINXVEEN – Lekkerland zag haar omzet vorig jaar stijgen met 4,2 procent en de brutomarge groeide met 23,8 miljoen tot 595,8 miljoen euro. In Nederland herpakte het bedrijf de groei na een eerdere daling.

De verkoopgroei van 4,2 procent deed de omzet van de Lekkerland Groep uitkomen op 12.484,4 miljoen euro. Dat in een uitdagende marktomgeving die wordt gekenmerkt door sterke concurrentie, aldus Lekkerland. Ondanks ‘buitengewone kosten’ in het kader van de implementatie van de 2020-strategie, leidde de verdere optimalisatie van de kostenstructuur tot een EBIT, oftewel operationele winst, die met 12,9 miljoen groeide naar 66,5 miljoen euro.

Convenience2020
Lekkerland heeft de in 2012 ontwikkelde bedrijfsstrategie in 2015 met succes verder geïmplementeerd, zegt het bedrijf in een toelichting op haar jaarcijfers. Het doel van Convenience 2020 was de invoering van een uniform, duurzaam en economisch succesvol businessmodel in alle landenorganisaties, met een belangrijke focus op de  core business: de groothandel zijn voor systeemklanten en regionale klanten met producten voor consumptie onderweg.

Zichtbaar
Uit de jaarcijfers van 2015 blijkt dat Lekkerland op de juiste weg is, concludeert Michael Hoffman, ceo van de groothandelsorganisatie. “De eerste successen worden nu zichtbaar. Met de Convenience 2020-strategie waarborgen we het huidige en toekomstige succes van Lekkerland – en daarmee ook het succes van onze klanten”, aldus Hoffman.

Nederland
In Nederland ging de omzet van Lekkerland met 4,4 procent omhoog naar 2.413,3 miljoen euro, voornamelijk te danken aan hogere omzetten in rookwaren (80,8 miljoen euro) en food en non-food (22,6 miljoen euro). De omzet in onder andere beltegoeden en cadeaukaarten kromp met 1,8 miljoen euro. Over 2014 moest een ontevreden Lekkerland een omzetdaling vaststellen in Nederland.

Begin
Lekkerland is trots op de Nederlandse resultaten over 2015, zegt Henk-Jan Peterse, country manager van Lekkerland Nederland, die de groei net als Hoffmann ziet als een resultaat van de implementatie van Convenience 2020. “Zoals we vorig jaar in onze prognoses hebben verklaard, staan we nog maar aan het begin van een lange-termijn-heroriëntatie.”
In het afgelopen jaar plaatste Lekkerland 21 nieuwe bakeries in Nederland, waaronder in nieuwe segmenten zoals bouwmarkten. Ook zijn 33 tankshops als nieuwe klanten verwelkomd, meldt het bedrijf.
Voor Nederland is vorig jaar een transformatieplan ontwikkeld, dat nu wordt geïmplementeerd, aldus Lekkerland. Er zijn circa 50 grote en kleinere projecten vastgesteld om groei te bevorderen en kosten terug te dringen. Die projecten zijn vergelijkbaar met activiteiten in andere landen waar Lekkerland actief is.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops