MenuLevensmiddelenkrant

Column: Bijvangst en privacy (vervolg)

Er wordt zo weinig gesproken wordt over de zeer interessante ‘bijvangst’. Dat geldt voor alle online initiatieven, maar zeker wanneer het om dagelijkse boodschappen gaat: data, besloot Rob Benjamens zijn column in de nieuwste editie van Levensmiddelenkrant. Lees hier het vervolg.

Je kent de consument. Je weet wie het is, ook al door je bestand te verrijken met data uit andere bestanden. Daarnaast ken je het consumptiepatroon en nog ongelooflijk veel andere relevante informatie, die je aanbod nog gerichter en nog aantrekkelijker- en onweerstaanbaarder kan maken. En lucratiever!

De reden, dat niet of nauwelijks meer over data wordt gepraat en geschreven heeft een ‘gevoelige’ oorzaak. Privacy! AH weet alles van zijn consumenten en maakt daar maar heel voorzichtig en beperkt gebruik van, om toch vooral niet de indruk te wekken, dat ‘ze alles over mij weten’.

Tesco deed dat wel met hun klantenkaart en heeft vooral daardoor het marktaandeel van 14 procent laten stijgen tot boven de 30 procent. De Britse retailer zet een slim spaarsysteem  in en wekelijks (of vaker) kregen hun klanten gerichte aanbiedingen. Uit onderzoek bleek dat klanten dit niet zagen als een inbreuk op hun privacy, maar juist als ‘aandacht’. “Tesco kent mij, vindt mij belangrijk, heeft het beste met mij voor en biedt me unieke aanbiedingen.”

Het hebben en gebruiken van data is ‘explosief materiaal’ denken sommigen. De gemiddelde consument is al meer van deze tijd, en weet dat zijn gegevens op straat liggen en heeft daar geen problemen mee, als er prudent en verantwoord mee wordt omgegaan. De ‘bijvangst’ is ongelooflijk belangrijk en kan alle sombere prognoses laten kantelen. Ik ben daarvan overtuigd. Privacy is weliswaar belangrijk, maar dat je moet nuanceren en relativeren. ‘Google weet alles van ons’ hoor je soms. Maar wat is nieuw. Denk eens aan de postbode van vroeger, die dagelijks onze post bezorgde toen e-mail nog niet of nauwelijks bestond. Hij was onze toenmalige ‘service-provider’. De postbode kende iedereen in zijn wijk. Via verjaardags-, rouw- en geboortekaartjes, de ooievaar in de tuin, de schooltas aan de vlaggemast, adreswijzigingen, de kleding aan de waslijn, of een vreemde man in huis, tot de stickers op de auto, Facebookberichten avant-la-lettre.

Ik wil maar zeggen, privacy is betrekkelijk. Laat je niet tegenhouden om de zeer interessante ‘bijvangst’ optimaal (maar verstandig) uit te nutten en daarmee het verschil te maken.

Rob Benjamens is oprichter en partner van Conclusion Communication Architects (CCA).

Bron: Levensmiddelenkrant