MenuLevensmiddelenkrant

Frederik Nieuwenhuys (links) en Michiel Muller met twee van de 'runners' die in Utrecht boodschappen bij klanten thuis gaan brengen. De bezorgservice maakte maandag bekend in Leidsche Rijn te beginnen met het aansluiten van huishoudens.

Omzet Picnic op niveau grote supermarkt

AMERSFOORT – Bezorgservice Picnic draait een omzet vergelijkbaar met een grote supermarkt. De elektrische wagens, die vanaf maandag ook in Utrecht gaan rondrijden, komen bij een vijfde van de Picnic-gebruikers twee keer per week voorrijden.

In cijfers willen Michiel Muller en Frederik Nieuwenhuys, oprichters van Picnic, de omzet in Amersfoort, Soest en Leusden niet uitdrukken. Ze houden het erbij dat de vorig jaar gestarte bezorgdienst vergelijkbaar is met een grote supermarkt. Picnic maakt maandag bekend in Utrecht zijn eerste klanten te gaan bezorgen in de wijk Leidsche Rijn, om later andere wijken en het stadscentrum ook te gaan voorzien.

Besteding
De gemiddelde besteding ligt aanzienlijk hoger bij Picnic dan bij een supermarkt, zegt Nieuwenhuys. Gezinnen doen immers doorgaans één grote boodschappentrip, aangevuld met nog enkele aankopen in de week. Wat Nieuwenhuys opvalt is dat er, al direct vanaf de start in september 2015, veel vers wordt besteld.

Ritme
Picnic telt in Amersfoort, Leusden en Soest inmiddels 8.000 klanten, waarbij Soest en Leusden 1.000 huishoudens toevoegden aan het klantenbestand in Amersfoort. Ongeveer een vijfde, namelijk 15 tot 20 procent, krijgt 2 keer in de week boodschappen thuisbezorgd. Meer dan de helft van de Picnic-klanten heeft al 5 orders of meer thuisgekregen en dat is belangrijk, zegt Muller. “Onderzoek wijst uit dat bij klanten die een aantal keer zo’n aankoop hebben gedaan, dit in hun vaste ritme komt.”

Democratisering
De groep consumenten die hun boodschappen online doet is in de regio Amersfoort, sinds de aftrap van Picnic, vijf keer zo groot geworden, weet Muller. “Wij doen evenveel bezorgingen in één dag als Albert Heijn doet in een week.” Vooralsnog was online boodschappen doen iets voor misschien de bovenste 5 procent van consumenten, zegt ook Nieuwenhuys. “Dat betekent dat de overige 95 procent dus nog niet werd bediend.” Het 10 procent marktaandeel dat Picnic in Amersfoort heeft, doorkruist ook alle wijken, leeftijden en bestedingspatronen van consumenten, weet Nieuwenhuys. Mede-oprichter noemde Picnic eerder al in een interview met Levensmiddelenkrant de ‘democratisering van thuisbezorging’.

Warehouse
Utrecht is de eerste stad van de eerder genoemde nieuwe gebieden waar Picnic naartoe wil trekken. Richting 2017 verwacht Picnic een tweede warehouse te openen, naast het bestaande dc in Nijkerk, voor verdere expansie. Over de verdere uitrol zeggen Muller en Nieuwenhuys dat de organisatie dit altijd verstandig wil aanpakken. De snelheid van de uitbreiding hangt af van het eigen groeitempo, aldus Muller.

Bezorgmomenten
Picnic start ook in Utrecht met drie bezorgdagen in de week en aflevering vanaf de middag tot ’s avonds. Dat kan ook uitbreiden naar bijvoorbeeld vroeger op de dag of momenten als zaterdagochtend, zeggen Muller en Nieuwenhuys. Als de klant het wilt, kan afgeweken worden van de gebruikelijke dagen en momenten. Ook in Utrecht wil Picnic met haar klanten in gesprek, zoals dat donderdag elke week gebeurt in Amersfoort.

Winst
Winstgevendheid is altijd een heet hangijzer als het om online boodschappen gaat. Wanneer verwacht Picnic zwarte cijfers te draaien? De operatie in Amersfoort is op zichzelf al winstgevend, zegt Muller over deze vraag. “Natuurlijk voldoen we niet alle aanloopkosten met één stad, maar als elke stad winstgevend is, werken we wel naar die kosten toe. Dat doen we met een marge die normaal is voor supermarkten.”

Bron: Levensmiddelenkrant