MenuLevensmiddelenkrant

ABN Amro: ‘Maaltijdbezorging gaat flink groeien’

AMSTERDAM- De consument zal dit jaar nog meer maaltijden thuis laten komen. ABN Amro verwacht dat de omzet van maaltijdbezorging dit jaar met 3 procent zal groeien. 

Op dit moment is de totale markt voor ophalen en bezorgen al goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. Dat is één maaltijd per Nederlander per week, concludeert ABN Amro op basis van onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoekdsbureau GFK. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Zaterdag is volgens de bank de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. Dan zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, omdat zij meestal geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent), blijkt uit het rapport.

Bezorgtijd
Ook komt uit het onderzoek naar voren dat ruim een kwart van de consumenten bereid is meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. ABN Amro gelooft daarom dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren.

Kansen
De bank denkt dat er veel kansen zijn voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. “Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan. Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen”, zegt Stef Driessen, sector banker leisure van ABN Amro. “Zoals de ‘longstayers’, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.”

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant