MenuLevensmiddelenkrant

Klant geeft 40 procent meer uit aan online food

EDE - Het online foodkanaal is in 2015 explosief gestegen, concludeert GfK, dat de markt onderzocht in opdracht van Thuiswinkel.org. Vooral in het vierde kwartaal besteedden consumenten flink meer aan eten en drinken op het internet. 

Nederlandse consumenten gaven in 2014 ruim 16,07 miljard euro uit online, een groei van 16,1 procent ten opzichte van 2014. De groei komt voornamelijk door hogere uitgaven aan producten, waaronder food, zegt Thuiswinkel.org in toelichting op de cijfers van GfK, hier ook te zien in een infographic.

Sterk
Het online kanaal voor food en nearfoodartikelen liet net als in voorgaande kwartalen opnieuw een sterke groei zien in absolute bestedingen, meldt de webwinkelbrancheorganisatie. In het laatste kwartaal gaf de Nederlandse consument 54 procent meer uit aan food en nearfood in vergelijking met het jaar ervoor. Over het hele jaar groeide deze bestedingen met 40 procent naar 700,46 miljoen euro.

Maaltijdboxen
Tegelijk met de GfK-cijfers presenteert Multiscope een marktonderzoek naar de populariteit en bekendheid van maaltijdboxen. Aan 1.013 Nederlanders vroeg de online marktonderzoeker of ze weleens een maaltijdbox besteld hebben, wat de voordelen zijn en welke aanbieder het bekendst is. 11 procent heeft inmiddels zo’n box geprobeerd en een derde blijft ze na een eerste keer bestellen.
Twee op de tien Nederlanders hebben interesse, maar nog nooit een doos met ingrediënten of eten besteld. De favoriete bezorgdag is maandag en de ideale box is voor één of twee personen en bevat maaltijden voor twee of drie dagen.

Aanbieders
Hellofresh is de bekendste aanbieder, Albert Heijn met haar Allerhande-doos de tweede. HelloFresh bezorgt echter niet op de favoriete bezorgdag, maandag. AH doet dit wel. Gebruikers zijn volgens Multiscope het meest tevreden over de originaliteit en de kwaliteit van HelloFresh en het minst tevreden over de prijs en de keuzevrijheid in varianten.

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant