MenuLevensmiddelenkrant

Een vorm van blurring in Antwerpen. 

‘Steeds minder regels voor blurring-concepten’

WARMOND – De regelgeving omtrent ‘blurring’ wordt de komende vijf jaar fors verspoepeld. Dat verwacht adviesbureau Van Spronsen & Partners horeca. 

Winkels die alcohol mogen verkopen, gratis gin-tonics bij het passen van een spijkerbroek, restaurants die kookboeken verkopen, slijterijen die een wijnproeverij organiseren. Dit soort mengvormen van horeca en detailhandel zullen in de toekomst veel meer voorkomen, schrijft het adviesbureau in een publicatie.

Binnenstad
“De markt is volop in beweging. Mede door forse groei van online aankopen, oplopende leegstand en winkelketens die omvallen, verandert het landschap in de  binnensteden. Met daarbij het veranderende consumentgedrag zien veel ondernemers zich genoodzaakt hun formules aan te passen, mede geïnspireerd door wat in het buitenland allemaal wel mag. Ondanks dat er veel in regelgeving vastligt, zoeken ondernemers en gemeenten de grenzen op.”

Gemeenten
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is al enige tijd bezig met het opstarten van een pilot, waarbij retailers alcohol mogen verkopen en drankverstrekkende horecaondernemers een retail functie mogen vervullen, schrijft Van Spronsen & Partners. “Ondanks dat staatssecretaris Van Rijn zeer fel tegen is (overtreding van de wet), lijkt een aantal grote gemeenten zich hier weinig van aan te trekken en zien zij het experiment als iets waarin ze voorloper kunnen zijn.”

Buurlanden
Van Spronsen & Partners verwacht dat er op dit gebied in de toekomst steeds meer mogelijk wordt. “Gezien gesprekken die wij hebben met ambtenaren, ontwikkelingen in onze buurlanden en bijvoorbeeld het opstarten van een pilot mengvormen verwachten wij dat binnen 5 jaar regelgeving fors versoepeld wordt.” 

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops