MenuLevensmiddelenkrant

Strabo-directeur: online omzet supers 0,8 procent

NIEUWVEEN – Supers die sluiten omdat klanten de boodschappen voor hetzelfde geld thuis laten bezorgen. Het is totale onzin, volgens onderzoeker en Strabo-directeur Hans van Tellingen, die een lans breekt voor stenen winkels en webwinkels als Picnic in twijfel trekt.

Van Tellingen gaat in aanloop naar de publicatie van een nieuw boek in de zaterdageditie van de Telegraaf uitgebreid in op voorspellingen als groeiende winkelleegstand en de massale overstap van fysiek shoppen naar webwinkelen.

Winst
De directeur van Strabo, dat onder andere winkelvastgoed onderzoekt, is niet overtuigd van dit soort scenario’s. Online is nog steeds geen 5 procent van de totale winkelomzet en veel grote webshops, waaronder Bol.com, Zalando en Amazon maken al jaren geen winst, zegt Van Tellingen. Webshops kunnen volgens de directeur alleen overleven als ze fysieke winkels openen, zoals Coolblue en Zalando onlangs aankondigden.

Thuisbezorgd
De onderzoeker bestrijdt in het artikel ook de stelling dat supermarkten gaan sluiten omdat klanten voor hetzelfde geld boodschappen thuisbezorgd kunnen krijgen. Van Tellingen is het ook niet eens met becijferingen dat het online omzetaandeel van supermarkten al 3 procent bedraagt. Eigen onderzoek met diverse andere organisaties wijst uit dat dit 0,8 procent is, aldus de Strabo-directeur.

Picnic
Van Tellingen zegt in het stuk ook ‘niets te begrijpen’ van de gratis bezorgservice Picnic. Dat kan gewoon niet, zegt de onderzoeker, met de marges die in de supermarktbranche toch al laag zijn. Wellicht groeit online binnen de foodretailomzet over tien jaar naar 4 procent, maar dan gaat 96 procent van de consumenten alsnog gewoon naar de supermarkt, aldus Van Tellingen. Picnic kondigde onlangs aan voor de zomer haar trek te maken naar Utrecht, Almere en Apeldoorn.

Oprichter Michiel Muller zei bij het What’s Next-evenement van ABN Amro, waar het Amersfoortse bedrijf verkozen werd tot Beste Startup, dat het versaandeel bij Picnic hoger ligt dan bij andere supers. Dat toont aan dat consumenten Picnic zien als volwaardig alternatief voor de super om de hoek, aldus Muller.

Bron: Telegraaf