MenuLevensmiddelenkrant

2015 het jaar van e-commerce in food

WOERDEN - 2015 is een jaar waarin e-commerce binnen food een vlucht nam. E-commercespecialist GROUP7 blikt terug op de hoogtepunten van het afgelopen jaar en kijkt vooruit naar 2016.

Januari- Internet wint enorm aan belang
In januari presenteert GROUP7 een onderzoek waarin blijkt dat voor oriëntatie het belang van internet met 25 procent is toegenomen in 1,5 jaar. Klanten gaan zelf op zoek naar informatie en inspiratie om uiteindelijk tot een keuze te komen. Beurzen, buitendiensten en brochures zijn minder belangrijk geworden, internet staat op een voor de foodbranche.

April- Websites moeten mobielvriendelijk worden
Google kondigt aan dat zij mobielvriendelijke websites hoger gaan ranken. Een te verwachten ontwikkeling met het exponentieel groeiende aantal mobiele gebruikers. Vanuit het e-commerce werkveld is dat ontzettend belangrijk. Tegenwoordig komt ruim 40 procent van het zoekverkeer van mobiel. Albert Heijn speelt hier op in met haar gebruiksvriendelijk vormgegeven responsive site.

Juni- WhatsApp doet zijn intrede in foodcommerce
FrieslandCampina was de eerste die WhatsApp inzette voor marketingdoeleinden van Chocomel. Chocomel beloofde de winnaars van een ‘challenge’ unieke campingplaatsen op de Zwarte Cross. Een ander mooi voorbeeld is het interactieve receptenkanaal WhatsCook van Hellmans. Ook wordt WhatsApp ingezet als communicatiekanaal voor klachten en servicevragen zoals door de chipsboeren van Hoeksche Hoeve. In maart 2015 had WhatsApp ongeveer 9,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland en WhatsApp bezit dé ingrediënten voor een succesvol communicatiekanaal.

Juli- Verkoop van vers online is AAN
Klanten gaan nu ook vers online kopen’ voorspelt Rabobank in juli. Al in 2014 zijn er lokale online initiatieven die verse specialiteiten linken aan de consument. In 2015 zijn er steeds meer initiatieven van grote spelers.Kleine spelers, zoals lokale bakkers, slagers en traiteurs doen volop mee. Ook Hello Fresh groeit nog steeds, in september bezorgen zij aan 402.000 klanten in zeven verschillende landen vers eten. En zelfs Google kondigde in september aan om verse producten te bezorgen in Amerika. Kortom, verkoop van online vers is een feit.

Augustus- Nieuwe speler in online supermarktstrijd
Picnic start met het bezorgen van boodschappen en opent hiermee de aanval op supermarktgrootmacht Albert Heijn. Dit is een volgende aanzet tot de online supermarktstrijd en het vergaren en veroveren van marktaandeel in het online segment. Een maand eerder had Jumbo ook al kenbaar gemaakt de strijd te willen aangaan met marktleider Albert Heijn. Die pareerde met de komst van de AllerHande Box. Picnic is klein begonnen, maar kondigt nu al uitbreiding van het bezorggebied aan.

Oktober- Apps & food
Foodapps groeien nog steeds in belang. Feit: Google neemt sinds oktober appindexatie mee bij de ranking van zoekresultaten. In het kort: als een gebruiker is ingelogd in Google en de app is indexeerbaar, zal deze hoger eindigen in de zoekresultaten dan alleen het webresultaat. Hiermee is appcontent ineens veel belangrijker geworden.

December- De convergentie van online/offline neemt toe
Online en offline komen perfect samen: ‘Met de smartphone in de supermarkt of winkelstraat’. In december lanceert Burger King zijn dynamische prijzen, door het scannen van een QR-code op een van de reclameuitingen krijgt de bezoeker van het hamburgerrestaurant een persoonlijke promo. Dit toont aan dat de foodbranche steeds verder gaat in persoonlijke aanbiedingen via verschillende online kanalen. Personificatie staat in de kinderschoenen en zal in 2016 verder uitgerold worden.

GROUP7 is specialist in e-commerce voor foodretail en foodservice. Kijk voor het volledige verhaal met bijbehorende video’s, visuals en infographics op www.GROUP7.eu/jaaroverzicht15.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of. Home Shops