MenuLevensmiddelenkrant

'Heineken schendt eigen gedragscode in Afrika'

HAARLEM – Heineken schendt in Afrika haar eigen regels: de bierbrouwer maakt reclame over hoe gezond bier is, terwijl de eigen gedragscode dat verbiedt. 

Volgens onderzoeksjournalist Olivier van Beemen, die de impact van Heineken in Afrika onderzocht, zou de bierbrouwer niet misstaan in het rijtje tabaks- en wapenindustrie. Dit meldt het Noordhollands Dagblad zaterdag. “Heineken belooft in de eigen gedragscode dat het nooit zal adverteren met alcoholgebruik, maar in de praktijk gebeurt dat volop”, aldus Van Reemen in het dagblad.

Congo
Heineken organiseert bijvoorbeeld in Nigiria congressen over hoe gezond bier is en in Congo worden hele wijken en een politiebureau geschilderd in de kleuren van het Heineken submerk Primus. Ook lift de bierbrouwer mee op het imago van donker bier, waar een potentieverhogende werking aan wordt toegeschreven, schrijft de krant. Volgens een woordvoerder van Heineken houdt de brouwer zich aan de plaatstelijke wetgeving voor marketing. 

Bron: Noordhollands Dagblad