MenuLevensmiddelenkrant

Wouter Kolk: ‘festival is levende Allerhande’

UTRECHT - De klant kan er weliswaar feestelijk assortiment kopen, maar om omzet is het Albert Heijn-directeur Wouter Kolk niet te doen op het Allerhande Kerstfestival. “Klanten leren AH hier op een andere manier kennen.”

De Markthal in Rotterdam, de Foodhallen in de hoofdstad, drukbezochte kerstmarkten. Dat samen inspireerde Albert Heijn om voor het eerst een kerstfestival te organiseren, zegt Kolk bij de aftrap in het Utrechtse Spoorwegmuseum. 40.000 klanten gaan er drie dagen bij 70 stands proeven van AH’s kerstassortiment, doen inspiratie op bij workshops van koks en sterrenchefs en kunnen in gesprek met de 500 medewerkers van Albert Heijn die het Kerstfestival bevolken.

Biologisch
Ook de eigen popupshop naar aanleiding van de nieuwe AH Biologisch-range inspireerde Albert Heijn om afgelopen zomer het Kerstfestival op te gaan zetten. “We hebben 220 feesttoppers van producten. Loop je door de winkel heen, dan zie je ze misschien niet allemaal. In de popupshop van AH Biologisch toonden we 1200 producten. Daar kregen we zulke goede reacties op dat we dachten, waarom zouden we dat met Kerst niet ook doen?”

Levend
Onder andere bij de Nagerechtenwinkel, waar vooral chocolade, ijs en taarten worden gepresenteerd, zijn kassa’s te vinden voor klanten die producten liever direct mee naar huis nemen. Algemeen directeur Kolk vindt de omzet die dit oplevert echter niet belangrijk. “Het gaat om het proeven, dat bezoekers onze producten kunnen ervaren. Allerhande is een levend blad”, zegt de directeur over het kookmagazine dat aan het festival ten grondslag ligt. “Dit is de levende Allerhande.”

Anders
Albert Heijn wil met het festival klanten een kijkje achter de schermen geven, zegt de directeur, en inspireren om ook nieuwe gerechten en producten te proberen met kerst. Bij de opening geeft Kolk aan dat 80 procent van de consumenten kiest voor de bekende recepten. Maar als ze van tevoren iets anders kunnen proeven, nemen ze wellicht een stap in een nieuw avontuur, aldus Kolk. “De varkensrollade en gourmet is bekend, maar een grande dessert of grande entree, waarbij je samen hapjes deelt, is ook enorm leuk.”

Kosten
De 40.000 kaarten voor het driedaagse festival zijn volgens Kolk inmiddels bijna uitverkocht. Het hoeft ook niks op te leveren, zegt Kolk gevraagd naar de kosten van het geheel, die wijst op stands van Gall & Gall die de organisatie al had en de marktkramen die opgezet zijn. “We zijn creatief en ondernemend genoeg om uiteindelijk op nul uit te komen.”

Bron: Levensmiddelenkrant