MenuLevensmiddelenkrant

Wouter Kolk (zie rechts), algemeen directeur van AH was aanwezig bij de opening.

Op 7000 vierkante meter zijn in totaal 70 stands te vinden, zowel binnen als buiten het Spoorwegmuseum.

Andere Ahold-bedrijven als Gall & Gall presenteren zichzelf ook op het kerstfestival.

De receptenmakers van Allerhande zijn aanwezig op het festival voor vragen of tips over recepten.

Het merendeel van de 70 stands wordt bevolkt door medewerkers en eigen merken dan wel producten van Albert Heijn. 36 plekken worden ingevuld door leveranciers, zoals Becel met deze olieblendbar.

Vijfhonderd medewerkers van Albert Heijn, waaronder de bakkers, slagers en andere versspecialisten staan achter de toonbank van de verschillende stands om klanten te informeren en te inspireren.

Medewerkers lopen met iPads rond op het festival voor klanten die de kerstbox willen bestellen.

Instock, het Amsterdamse foodconcept van een groep Ahold-managers dat met derving van AH-supers kookt, is ook van de partij.

Op verschillende plekken is entertainment te vinden, net als live kookworkshops en theater.

Receptenmakers Allerhande gaan met klanten in gesprek.

Buiten bij de winterbarbecue wordt in Green Eggs vlees gebarbecued.

Non-alcoholische punch is verkrijgbaar.

Becel houdt workshop Olie Blenden.

Brood wordt gebakken ter plekke, mensen kunnen hierover tips krijgen.

Er staan ook leveranciers met eigen producten, zoals Fish Tales.

Paddestoelen in alle soorten en maten.

Instock is een initiatief van Ahold-medewerkers: een restaurant dat met derving van de AH-winkels kookt. Hier met foodtruck.

De stands wild, vlees en gevogelte waar veel slagers, category managers en medewerkers van AH te vinden zijn.

Afrekenen is mogelijk op meerdere locaties, bij aparte kassa's bij stands.

Bij de stand van het nagerecht, grand dessert en chocoladevariaties, staat ook leverancier Lindt.

Agf-afdeling op het terrein.

AH’s Allerhande Kerstfestival van start

FOTO'S EN UPDATE BERICHT
UTRECHT – De allereerste editie van het Allerhande Kerstfestival is vrijdagochtend van start gegaan. Het festival, dat zo goed als uitverkocht is, trekt volgens Albert Heijn de komende drie dagen zo’n 40.000 bezoekers naar Het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Het festival werd geopend door Wouter Kolk, algemeen directeur van Albert Heijn. Het festival is geopend tot en met zondag 13 december. Bezoekers kunnen drie dagen lang volop proeven bij een van de 70 foodstands en zo een voorproefje krijgen van het Kerstassortiment van Albert Heijn.

Optredens
Bekende chefs zoals Herman den Blijker en Jan Smink van de Librije geven tijdens het Kerstfestival workshops en er zijn optredens van onder andere VanVelzen. Buiten is een schaatsbaan van 60 vierkante meter te vinden en in een theater worden voorstellingen gegeven.

Proeven
Op de 7.000 vierkante meter die Albert Heijn in Utrecht tot zijn beschikking heeft, kunnen klanten bij diverse versafdelingen en leveranciers proeven. Bij de opening was bij de fruitstand een alcoholvrije punch met fruit uit een van de voorgesneden pakjes fruitmix te krijgen, sushi van Sushi Ran, pulled pork, beef en lamsracks bij de Green Egg-barbecues buiten en nog een veelvoud aan gerechten van brood, agf, wijnen, vis, desserts en andere productgroepen en categorieën.

Leveranciers
Van de 70 stands worden er 36 ingevuld door leveranciers, zoals van Lindt, de Van Drie Groep, Becel, Maza, Aviko en anderen.

Allerhande
Het team achter Allerhande is zelf ook aanwezig in het Spoorwegmuseum om vragen te beantwoorden en tips te geven. Tijdens de kerstdagen assisteert een ploeg van 8 tot 12, indien noodzakelijk meer, Allerhande-medewerkers via Whatsapp klanten in de keuken.

Trends
Op het festival is te zien dat Albert Heijn met zijn 200 tellend versassortiment voor de feestdagen inspeelt op een paar trends, zegt Joyce Bierman, eindverantwoordelijke voor de kerstcampagne. “In het voorgerecht is, na de high tea, de grande entree in opkomst. Kleine hapjes die gasten kunnen delen. Delen is een trend die sowieso groeit. We zijn naar Noma geweest (Kopenhaags restaurant dat meermaals tot beste restaurant ter wereld is gekroond) en daar zie je dat veel.”

Lichter
Aansluitend op meer te delen gerechten is dat Nederlandse consumenten lichter willen eten, ook tijdens Kerst, zegt Biermans. “Daarom hebben we in onze soepen de keuze gemaakt om drie groentesoepen aan te bieden, wortel, bieten en pastinaak.”

Scandinavisch
De Scandinavische invloeden reiken verder dan food alleen. In de Kerstkamer waar AH stylingtips geeft voor de kerstinrichting, is deze stijl ook terug te vinden. In non-food voor de feestdagen lopen Scandinavische landen voorop, aldus Biermans.

Assortiment
Inspelen op dergelijke trends betekent dat 40 procent van het kerstassortiment is vernieuwd. Dat betekent ook dat sommige hardlopers zijn vervangen door hopelijk nieuwe topproducten, zegt Biermans. “Denk aan de speciale tomatensoep die we nu verplaatsen met de drie groentesoepen.” Ook in producten als carpaccio brengt AH een vernieuwd assortiment, met onder andere een bieten- en Black Angus-carpaccio.

Bron: Levensmiddelenkrant