MenuLevensmiddelenkrant

Albert Heijn richt Raad van Kinderen op

AMSTERDAM –  Met de installatie van de Albert Heijn Raad van Kinderen en een gezonder aanbod bij kassa’s heeft AH twee stappen gezet op de route om een gezondere supermarkt te worden.

Vanaf maandag worden klanten in honderd winkels bij de kassa verleid om eens te kiezen voor fruit en verantwoorde tussendoortjes, schrijft de formule.  Daarnaast gaat Albert Heijn aan de slag met een Raad van Kinderen. Dertig Zaanse kinderen gaan structureel meedenken met de directie over strategische dilemma’s op het gebied van gezondheid. Onder leiding van Prinses Laurentien en Algemeen Directeur Wouter Kolk vond maandagochtend in een Albert Heijn aan de Amsterdamse Helmholtzstraat de eerste dialoog plaats.

Kolk: “Albert Heijn staat en gaat altijd voor de beste kwaliteit, dan doen we al 128 jaar. Eén van die kwaliteitsaspecten is gezondheid. Dat nemen we heel serieus. Hierbij denk je in de eerste plaats aan productaanbod en samenstelling. Maar gezondheid vind je ook terug in de wijze waarop we verpakken, presenteren en aanprijzen. Dit kunnen we niet alleen. Dag in dag uit helpen klanten, leveranciers en specialisten ons hierbij. Met de Raad van Kinderen is daar een groep experts aan toegevoegd. Kinderen zijn goudeerlijk, fris van geest, nieuwsgierig en hebben een onbevangen blik. Zij gaan actief meedenken over hoe wij als supermarkt gezonde stappen kunnen zetten”. Albert Heijn werkt hierbij samen met de Missing Chapter Foundation waarvan Prinses Laurentien oprichtster en directeur is. Deze organisatie brengt de dialoog tot stand tussen kinderen en besluitvormers over actuele en maatschappelijke vraagstukken.

Gezonde verleiding
De andere stap die vandaag is gezet is dat in honderd winkels bij de kassa de snoepmeubels op de kop zijn vervangen door meubels met gezondere producten. De nieuwe meubels bieden plaats aan onder andere fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Zo wil Albert Heijn haar klanten stimuleren om hun lekkere trek te stillen met een gezonder product.

Brood
Deze initiatieven staan niet op zichzelf, stuk voor stuk dragen ze bij aan een gezondere keuze op de winkelvloer, meldt de formule. Vanaf maandag bevat bevat het AH brood bovendien geen kunstmatige ‘broodverbeteraars’ meer, het zoutgehalte is variërend met 13% tot 22,5% gedaald en het vezelgehalte wordt duidelijk vermeld. Sinds kort tref je in maar liefst tweehonderd winkels gecertificeerde voedingscoaches aan die komende weken op verzoek klanten persoonlijk advies geven bij het maken van een gezonde(re) keuze. Ook op de Albert Heijn Community kunnen klanten hun vragen stellen aan de diëtisten.

Bron: Levensmiddelenkrant