MenuLevensmiddelenkrant

Dynamic pricing steeds dichterbij

NIEUWVEEN -  Dynamic pricing heeft de toekomst. Ook in de fysieke retailomgeving gaat dit principe een rol spelen, voorspelt retailbureau Kega op basis van eigen onderzoek.

“De online wereld is inmiddels breed bekend met dit principe”, stelt retail strateeg Dirk van Eunen in een interview met Shopper Marketing Update. “In de huidige omnichannel-omgeving zou je die aanpak ook moeten doorvertalen naar de fysieke omgeving.” 

Belonen
Want waarom zou je als retailer een vaste klant en een sporadische passant op dezelfde manier behandelen? Kega voorziet een nieuwe retail-werkelijkheid waarin trouwe klanten op een andere manier beloond worden dan minder trouwe passanten. Een dynamisch prijsbeleid zou al over drie jaar zijn intreden kunnen gaan doen, voorspelt Van Eunen.

Bonuskaart
Maar is die werkelijkheid er niet al? De AH-bonuskaart lijkt toch een goed voorbeeld van hoe trouwe klanten beloond kunnen worden? “Dat klopt”, zegt Van Eunen. “Tegelijkertijd denk ik dat er nog veel koudwatervrees bestaat om klanten zo intiem en een-op-een te benaderen. Er is in het verleden veel discussie geweest over klantenkaarten en privacygegevens. Supermarkten zullen wel willen toegroeien naar persoonlijke klantbenadering, maar ze willen dat stapje voor stapje doen.”

Bron: Shopper Marketing Update