MenuLevensmiddelenkrant

Miljoenenboetes voor prijsafspraken Belgische supers

BRUSSEL – De Belgische mededingingsautoriteit maakt een einde aan een langlopende kartelzaak met monsterboetes voor fabrikanten en supermarktketens. Formules als Colruyt en Delhaize moeten 36,3 en 24,9 miljoen euro betalen.

Al in 2007 kwam de autoriteit bij Carrefour, Colruyt, Delhaize en Intermarché over de vloer. Colgate-Palmolive bracht de zaak aan het licht een jaar eerder en werd vrijgesteld van een geldboete. GSK en Reckitt Benckiser maakten later ook gebruik van de zogeheten clementieregeling en betalen respectievelijk de helft en driekwart van de boete.

Afspraken
In totaal zijn er achttien supermarkten (Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Intermarché, Makro en Mesdagh) en leveranciers (Beiersdorf, Bolton, Belgium Retail Trading, Colgate-Palmolive, D.E HBC Belgium, GSK, Henkel, L’Oréal, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser en Unilever) betrokken bij de zaak. De groep maakte afspraken over verhogingen van de consumentenprijzen van drogisterij-, parfum- en hygiëneproducten op de Belgische markt.
De hoogste boete is voor Carrefour, namelijk 36 miljoen euro. Daarna volgen Colruyt (31,5 miljoen) 20 miljoen (Procter & Gamble) en Delhaize (24,9 miljoen).

Winstprognose
Zakenkrant De Tijd schrijft dat de uitkomst van het kartelonderzoek voor de fusiegesprekken tussen Ahold en Delhaize onzekerheid wegneemt. Wel is het afwachten wat de boete voor Delhaize doet voor de waardering van het bedrijf. Voor Colruyt komt de boete juist bijzonder ongelegen: dinsdag publiceert de formule zijn resultaten over het afgelopen jaar en doordat de boete ingeboekt moet worden, is de winstprognose onhaalbaar geworden.

Bron: Levensmiddelenkrant/De Tijd