MenuLevensmiddelenkrant

Jumbo daagt leveranciers uit voor online avontuur

GROENEKAN  - Fabrikanten moeten stappen durven zetten om ook online hun waar aan te bieden, dat zei directeur e-commerce Roland van den Berg, donderdag tijdens het GfK Shopper Jaarcongres.

Van den Berg is op zoek naar leveranciers die wel in dat avontuur met Jumbo willen stappen. “Juist online kunnen fabrikanten hun verhaal achter een product kwijt. In de supermarkten is het schap van elastiek, maar online zijn de mogelijkheden eindeloos”, zegt de directeur e-commerce. Van den Berg liet zich ook kort uit over de voortgang van Jumbo tot nu toe. “Online kan nog lang niet uit, er zit enorm veel geld in, maar we doen die om met de evolutie door te gaan. Er is ook geen handboek voor het bedrijven van deze business. We werken er nu hard aan om onze klanten fans te maken.”

Complex
De directeur e-commerce gelooft dat de stenen supermarkt altijd zal blijven bestaan. “Die zintuigelijke ervaring ten opzichte van internet hebben consumenten nodig.” Het bestellen van boodschappen  blijft wel heel ingewikkeld, zegt Van den Berg. “Het is een heel complex gebeuren. Als een klant vandaag besteld, wil die het morgen kunnen afhalen. Bovendien is alles op elkaar afgestemd en mag er niets ontbreken. In non-food heb je deze problematiek niet. Daar is het niet erg als iets later bezorgd wordt omdat het niet op voorraad is. Bij de boodschappen kun je als er aardappelen en bloemkool op het menu staat , niet ineens zonder de bloemkool. Je kunt niet zeggen: die hebben we niet meer, het wordt zondag geleverd. ”

Sushi
Uitbreidingsplannen heeft Jumbo online ook. “We willen ons foodmarktassortiment online verder uitbreiden. We denken eraan om bijvoorbeeld ook sushi online aan te bieden. Verder doen we ook in non-food het een en ander. Zo hebben we barbecues te koop staan. Uiteraard tegen de laagste prijs, want ook online tellen onze Zeven Zekerheden. Ook hebben we nu een bloemenwebshop.”

Amazon
Voor de toekomst sluit Van den Berg partnerships met ander online-aanbieders niet uit. “Of we worden meer een platform zoals Amazon. Het zijn allemaal idee├źn. Niet voor morgen, maar wel voor de toekomst.”

Foto: Christine Nuijten, GfK’

Bron: Levensmiddelenkrant