MenuLevensmiddelenkrant
Aldi

Aldi (zie foto) en Lidl zijn steeds vaker de primaire supermarkten van consumenten

‘Het is 5 voor 12 voor het verdienmodel van supermarkten’

NIEUWVEEN– Het traditionele verdienmodel van Nederlandse supermarkten moet volledig op de schop. Voor veel supermarkten leidt de strategie om in te zetten op meer verkoopoppervlakte niet tot meer omzetstijging. Sterker nog, de omzet per vierkante meter is de afgelopen jaren met 180 euro gedaald.

Dit blijkt uit een analyse van IG&H Consulting & Interim van de Nederlandse supermarktsector. Daarnaast blijkt online verkoop van levensmiddelen eindelijk aan marktterrein te winnen.  De totale verkoopvloeroppervlakte is sinds 2010 met 3 procent gestegen, naar 3,80 miljoen vierkante meter in 2014. Dit terwijl de omzet in drie jaar tijd met 180 euro per vierkante meter is  gedaald. “Alleen bij supermarkten die een onderscheidende beleving bieden in hun fysieke winkel of een krachtige formule (Lidl) is er nog een omzetstijging te zien per vierkante meter”, zegt Robert Spieker, partner bij IG&H. Dagelijks doen zo’n vier miljoen mensen boodschappen bij een van de 4.500 supermarkten in Nederland. De supermarktsector is goed voor 35 miljard euro omzet per jaar. “De totale omzet groeit niet meer, maar er komen steeds meer aanbieders op de markt, waardoor de huidige supermarkten, die al omzet verloren aan Lidl, nu ook worden ingehaald door nieuwe ketens, zoals Marqt, de Foodhallen in Amsterdam en Rotterdam en HelloFresh”, aldus Spieker. 

Op orde
Het online bestellen van boodschappen is sterk in opkomst. “Ten opzichte van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten loopt Nederland achter op dit gebied. Nederlandse supermarkten moeten dit dan ook snel op orde brengen”, zegt Spieker. Met 65 procent marktaandeel is Albert Heijn de grootste online aanbieder in Nederland. Ook lopen de Nederlandse supermarkten achter op het creëren van beleving tijdens het boodschappen doen. “De traditionele supermarkten kijken met argusogen naar deze trend en durven nog niet de volledige slag te maken. Hierdoor blijven de Nederlandse supermarkten te veel hangen in het traditionele verdienmodel. Voor veel supermarkten en winkellocaties in Nederland is het vijf voor twaalf.”

Overal
Consumenten zijn minder loyaal aan één bepaalde supermarkt en doen vaker een kleinere hoeveelheid  boodschappen. “Consumenten hebben steeds minder een exclusieve binding met een bepaalde supermarktketen, waardoor ze overal hun boodschappen doen. De prijs wordt voor velen dan een reden om te kiezen voor een bepaalde keten. Neem daarbij de trend vaker, maar minder boodschappen doen, en het traditionele verdienmodel blijkt niet houdbaar”, aldus Spieker. “Nederlandse supermarkten moeten dan ook keuzes maken op welke markt zij zich richten om hun hoofd boven water te houden.” Uit de analyse blijkt dat consumenten steeds vaker Lidl en/of Aldi als primaire supermarkt hebben. In één jaar tijd is dat percentage met bijna 4 procent gestegen. Voorheen was Albert Heijn de primaire supermarkt voor veel Nederlanders.

 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant