MenuLevensmiddelenkrant

MyMuesli zoekt samenwerking met Nederlandse supermarkten

PUTTEN - Een online webshop om zelf muesli samen te stellen. Dat is MyMuesli, niet meer en niet minder. Wat bij de start in 2007 nog een utopie leek, is nu uitgegroeid tot een internationaal succes. Ook in Nederland is het bedrijf nu op zoek naar samenwerking met supermarkten.

De Duitse Wittrock begon MyMuesli samen met twee vrienden na het horen van een slechte mueslireclame. Er was nog geen premium in muesli en daarom stapten de drie vrienden in het avontuur. Eerst deden ze onderzoek waarin zij aan 1200 consumenten vroegen of ze online muesli zouden kopen. 0 procent daarvan beantwoordde deze vraag met ‘ja’. Toch zetten de oprichters door. “Toen Henry Ford twee eeuwen geleden vroeg waar mensen behoefte aan zouden hebben, zullen ze ook geantwoord hebben: snelle paarden. Toch kwam hij met een auto”, zegt oprichter Max Wittrock tijdens Vision on Food van EFMI Business School. En met dat in het achterhoofd was MyMuesli in 2007 een feit. Startend op een zolderkamertje, werd het initiatief meteen goed opgepakt door diverse Duitse media. “Ik wist als journalist dat de bladen hier wel over wilden schrijven. Ze zien graag dergelijke ‘rare’ ideeën mislukken.” Bij de start van het bedrijf ging alles niet zo eenvoudig als nu. “Amper drie van mijn vrienden waren actief op Facebook. Laat staan dat veel mensen iets online bestelden. En al helemaal niet een product als muesli”, aldus Wittrock. Van een mislukking is echter absoluut geen sprake. Inmiddels heeft MyMuesli namelijk 450 werknemers en de zelf samen te stellen premium mueslimixen zijn in meer dan twintig landen verkrijgbaar, waaronder Nederland. Naast zijn online-activiteiten heeft MyMuesli ook zestien eigen winkels, diverse pop-uplocaties én staat MyMuesli bij diverse supermarkten op het schap. De oprichters hebben lang nagedacht voor ze in het supermarktkanaal stapten. “Je wil je exclusieve merk er niet mee verpesten, maar als je meer naamsbekendheid wilt, zul je toch iets moeten.” Ook in Nederland bekijkt MyMuesli de mogelijkheden voor offline locaties. “Wittrock: Het vinden van een geschikte locatie voor een eigen winkel is hier erg lastig. De Nederlandse ontbijtcultuur is ook heel anders dan die in Duitsland. Maar we denken er bijvoorbeeld wel over om pop-upstores te openen. Verder zijn we echt op zoek naar geschikte retailpartners in Nederland. De luxere supermarkten mogen zich zeker bij mij melden.” Over het geheim achter het succes van het mueslibedrijf is Wittrock heel duidelijk: “Je moet een verhaal vertellen.”

Bron: Levensmiddelenkrant