MenuLevensmiddelenkrant
Delhaize

Delhaize

'Delhaize en Ahold praten over fusie'

BRUSSEL - Supermarktconcerns Delhaize en Ahold zijn in gesprek over een fusie. Dat meldt de Belgische krant De Tijd zaterdag op basis van meerdere bronnen. Volgens de krant bevinden de gesprekken zich in een vroeg stadium.

Het is niet voor het eerst dat het Belgische Delhaize en Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, met elkaar om de tafel zitten. In 2006 waren de bedrijven in vergaande onderhandelingen over een samengaan. Het veel grotere Ahold kon zich destijds niet vinden in een fusie van gelijken. Voor de Belgische markt zal een eventuele deal geen problemen veroorzaken. Albert Heijn is met een dertigtal winkels actief in het land, wat niet voldoende is voor een noemenswaardig marktaandeel. Ook zijn beide bedrijven actief in de Verenigde Staten, waar slechts een minieme overlap is in enkele staten.

Omvang
Beide bedrijven willen overigens niet reageren op de geruchten in de markt. De Volkskrant schrijft maandag dat bij een fusie een supermarktconcern zou ontstaan dat in de top 5 van grootste supermarktbedrijven ter wereld zou belanden. Ahold heeft een marktwaarde van 15,4 miljard euro, Delhaize 7,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat van Ahold was in 2014 zo'n 1,3 miljard euro, Delhaize behaalde 762 miljoen euro. Volgens marktexperts zouden beide bedrijven goed bij elkaar passen. Ahold heeft in BelgiĆ« namelijk een klein marktaandeel, Delhaize heeft 22 procent. In Amerika zouden de bedrijven een goede match maken. Ahold en Delhaize zouden met hun filialen samen de gehele oostkust van de VS kunnen bedienen. Delhaize heeft in de VS meer dan 1300 winkels, Ahold ongeveer 770 winkels.

Eerder
Het is niet voor het eerst dat de bedrijven met elkaar spreken. In 2006-2007 kwamen beide bedrijven ook al in gesprek over een fusie. Die deal ging toen niet door omdat Ahold teveel gewicht in de schaal zou leggen.

Reacties
Rabobank zegt in een reactie op de geruchten dat Ahold en Delhaize met de fusie een miljard euro zouden kunnen besparen. Analist Patrick Roquas denkt dat er een goede kans bestaat dat er een deal komt, zegt hij in De Volkskrant. ING-analist Dirk Mulder zegt in het AD dat de combi van Delhaize en Ahold altijd al een goed idee is geweest. Tot nu toe was het er echter nooit van gekomen, niet in de minste plaats omdat het ook 'om ego's' gaat, zegt Mulder. "Het gaat om wie krijgt wat." En de belangrijke vraag hoe je bij zo'n samenwerking toch je identiteit kunt behouden. Ahold is immers dubbel zo groot als Delhaize. Mulder vraagt zich af of fusiebesprekingen dan wel op basis van gelijkwaardigheid kunnen worden gevoerd. Wel zouden de twee ketens elkaar mooi aanvullen volgens Mulder. AH kan in Nederland nauwelijks nog groeien, maar wel in Belgiƫ. In de VS zijn beide ketens wel sterk vertegenwoordigd, maar daar bijten ze elkaar niet.

Hoogleraar Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing aan de universiteit van Groningen waarschuwt echter dat bij dergelijke fusies het eindresultaat vaak niet groter is dan de som der delen omdat het heel ingewikkeld is om twee enorme organisaties in elkaar te schuiven.

 

Bron: ANP/De Volkskrant/AD/Telegraaf