MenuLevensmiddelenkrant

PLUS werkt al langer aan de verduurzaming van het huismerk, waaronder de chocola.

PLUS wil huismerk waar mogelijk fairtrade

UTRECHT – PLUS en Stichting Max Havelaar gaan samenwerkend het Fairtrade assortiment van de supermarktformule uitbreiden. Commercieel directeur Eric Leebeel wil dat uiteindelijk alle huismerkproducten die Fairtrade kunnen zijn, dat ook zijn. 

Voorafgaand aan de start van de Fairtrade week die 2 tot en met 10 mei loopt maken PLUS en de ngo het partnerschap bekend, de meest vergaande samenwerking tussen een supermarktorganisatie en de keurmerkorganisatie tot nu toe, stellen ze.

Introductie
De samenwerking heeft ten doel een verdere uitbreiding van het verantwoorde assortiment, waarbij ook leveranciers, klanten en lokale ondernemers betrokken worden. Leebeek: “We zijn al een eind op weg met het uitgebreide Fairtrade assortiment dat we nu hebben. We zullen hier elk jaar nieuwe producten aan toevoegen. Ik verwacht de eerste introductie binnenkort.”

Leiderschap
Directeur van stichting Max Havelaar Peter d’Angremond vindt dat PLUS de afgelopen jaren koploper is geworden en nu weer leiderschap toont met de ambitie om van Fairtrade de standaard te maken in het huismerkassortiment.

Bananen
PLUS werkt sinds 2009 aan haar strategische merkwaarde Verantwoord en heeft in 2010 als eerste Nederlandse supermarkt besloten over te stappen op enkel fairtrade geproduceerde bananen. Later volgden de ananassen, thee en koffie onder het eigen merk, de cacoa in de chocoladerepen, paaseitjes en chocoladeletters. Het Fairtrade-keurmerk is steeds meer te zien in de schappen van PLUS.

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant