MenuLevensmiddelenkrant
Omzet beste productintroducties sinds 2001

Omzet beste productintroducties sinds 2001

Totaalomzet productintroducties op dieptepunt

ZALTBOMMEL – Het jaar 2014 was geen goed innovatiejaar. De totale omzet van de twintig beste nieuwe introducties is het laagst sinds 15 jaar.

Dit blijkt uit de introductie Top 20 die IRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel dit jaar voor de 15e keer publiceert. “Vanaf 2008, het start van de economische crisis, zien we dat de omzet van de 20 beste introducties afneemt. In economisch zware tijden focussen zowel fabrikanten als retailers op kostenbeheersing en wordt er minder geïnvesteerd in productontwikkeling. Met een flinke omzetstijging ten opzichte van 2012 léék de innovatiekracht zich in 2013 weer wat te herstellen, maar dit herstel zet in het afgelopen jaar dus niet door. Sterker nog: in 2014 bereikt de omzet van de totale top 20 het dieptepunt sinds 2001”, aldus IRI.

Beste innovatie 2014: Robijn met Zwitsal geur
Met een gemiddelde omzet van ruim €220.000 per week vanaf introductie, is Robijn met Zwitsal-geur van Unilever de beste innovatie van het afgelopen jaar. IRI: “Met de introductie van de nieuwe Robijn productlijn is gehoor gegeven aan de wens van Facebook-fans van Robijn en Zwitsal, die al jaren vroegen om een combinatie van beide merken: een wasmiddel of wasverzachter van Robijn met de geur van Zwitsal. Met deze nieuwe lijn combineert Unilever voor het eerst twee merken uit twee verschillende categorieën (wasmiddelen en babyverzorging). Ook de handel zag de potentie, want het product is direct vanaf introductie in bijna alle supermarkten verkrijgbaar.”

Op de 2e plaats is de Oetker Pizzaburger geëindigd met een gemiddelde weekomzet van €112.000 sinds de introductie in week 33. Een nieuw concept, bestaande uit 3 varianten, dat inspeelt op gemak: een pizza die met één hand gegeten kan worden. De top 3 wordt afgesloten door Grolsch Radler. Een van de maar liefst 3 Radler-varianten die in deze Intro Top terug te vinden zijn. Er wordt dus duidelijk verder gebouwd op het succes van de nummer 1 van vorig jaar: Amstel Radler.

De Top 20

Nr.

Concept

Gem. weekomzet

Intro week

1

Robijn zwitsal

221,129

21

2

Oetker Pizzaburger

112,191

33

3

Grolsch radler lemon

108,658

5

4

Kwekkeboom oven

107,516

39

5

Amstel 0,0 Radler

90,563

6

6

Karvan Cévitam 0% Suiker toegevoegd

73,143

16

7

Stegeman vleeswaren

72,672

36

8

Douwe egberts cups

68,621

18

9

Samhoud

65,978

19

10

Appelsientje van het land

59,274

9

11

Bavaria 0.0 radler

58,315

6

12

Melkunie koekvla

56,595

15

13

Lakto

55,152

26

14

Optimel lang lekker

53,859

22

15

Rivella Green Tea

53,261

6

16

Yakult Plus

52,766

8

17

Bolletje Goed bezig

52,002

14

18

Unilever Compressed Deo

48,501

27

19

Coolbest feel good

44,122

5

20

Lu Liga Belvita Breakfast

42,768

1

 

Bron: Levensmiddelenkrant