MenuLevensmiddelenkrant

Chief technology officer (cto) Werner Vogels tijdens zijn presentatie bij What's Going on in Retailing.

'Amazon breidt voorlopig niet uit in Nederland'

AMSTERDAM – Het aanbod van Amazon zal voorlopig niet uitbreiden in Nederland. Hoewel de grootste online retailer vrijdag wel zijn eerste kantoor in ons land opende, betekent dat niet dat we in Nederland direct een uitgebreid aanbod van de e-tailer zelf moeten verwachten.

Hier blijft het voorlopig bij de e-books die Amazon via Kindle aanbiedt. Dat zei chief technology officer (cto) Werner Vogels donderdag tijdens What’s Going on in Retailing. Overigens betekent dat niet dat we de komende jaren helemaal niets van Amazon zullen zien in Nederland, op de vraag of we de komende vijf jaar dan helemaal niets van Amazon kunnen verwachten antwoordde  de cto namelijk: “Dat zeg ik niet.”

Vogels was de hoofdspreker tijdens de 24e editie van What’s Going on in Retailing. De van oorsprong Nederlandse bestuurder van Amazon stelde niet teleur. Hij vertelde over de werkwijze en ontwikkelingen binnen Amazon. Hij deed dat aan de hand van een aantal aansprekende stellingen. Zo is een van de gedachtegangen van Amazon dat je moet experimenteren om succesvol te zijn. Veel nieuwe technologieen waar de online retailer mee gestart is, zijn succesvol. Zo werkt het bewaren van klantgegevens ontzettend goed om gericht klanten te verleiden tot een aankoop en ook het lezen en beantwoorden van alle ‘reviews’ levert het bedrijf enorm veel kennis en uiteindelijk ook geld op. Daarnaast was ook het besluit om meer als platform te gaan fungeren waarbinnen allerlei bedrijven hun producten aanbieden, een enorm goed besluit, zegt Vogels. Toch gaat er ook wel eens iets mis. Zo was de introductie van de digital soul-mate een complete mislukking. Het online vriendje zou consumenten moeten helpen. De digitale persoon paste zich aan naar de persoon achter de pc, maar daar lag juist het probleem volgens Vogels. “Niemand wil gekopieerd worden. Mensen haatten het echt. Dat was weer een leerzaam moment voor ons.”

Amazon Fresh
Hoe moeilijk het voor een online retailer is om te werken met voedsel, daar kwam Amazon al snel achter toen het vijf jaar geleden startte met het testen van Amazon Fresh. “Je merkt dan pas wat er allemaal bij komt kijken. Het is heel lastig om dit rendabel te krijgen”, zei Vogels. De boodschappentak van Amazon wordt nu langzaam uitgerold in de Verenigde Staten.

Kantoor
Met het eerste kantoor dat Amazon vrijdag opende in Den Haag wil het bedrijf vooral de groei van clouddiensten en de snelle toename van het klantenbestand in ons land ondersteunen. Amazon rekent al meerdere snel groeiende Nederlandse bedrijven tot zijn klant, zoals WeTransfer, Human.co en Wakoopa, maar ook grote ondernemingen zoals Shell, Unilever, PostNL en Philips. Nederlandse bedrijven behoorden tot de pioniers wat betreft het gebruik van clouddiensten binnen Europa, zegt Amazon. Behalve het snel groeiende klantenbestand is ook het ruimschoots aanwezige lokale talent reden voor Amazon voor vestiging in ons land, aldus Vogels. Hoeveel mensen in het kantoor komen te werken, is nog niet bekend.

Bron: Levensmiddelenkrant/ANP