MenuLevensmiddelenkrant

Sjoerd Kaljee: “Vers brood heeft een omzetaandeel van 35 tot 40 procent.”
beleg uit in de Esso tankshop in Almere.

De winkel is ingedeeld in vijf maaltijdmomenten.

‘In de kassarij van de parkwinkel blijft iederen relaxed’

DOORN – Ondernemers Klaas-Jan Koelewijn en Sjoerd Kaljee waren er klaar voor: een tweede recreatiewinkel. Na veel praktijkervaring met de parkwinkel op Landgoed Molecaten in Leersum is de pilotstore van Recra foods&goods van Van Tol Retail bij hen in goede handen. “Vers brood is waar het om draait.”
 

Sjoerd Kaljee heeft de nodige supermarktervaring op zak. In het verleden werkte hij lange tijd bij Albert Heijn en Jumbo als supermarktmanager en sinds vijf jaar is hij als trainer en coach verbonden aan SVO vakopleiding food. Door zijn functie in de opleidingssector heeft Kaljee naar eigen zeggen relatief rustige vakantiemaanden, waardoor hij met een gerust hart ‘ja’ kon zeggen op het initiatief van Klaas-jan om een campingwinkel over te nemen. “We kennen elkaar al vijftien jaar en gezamenlijk ondernemen gaat op een heel natuurlijke manier.” Samen namen ze ook de recreatiewinkel in RCN het Grote Bos in Doorn over. De winkelruimte werd verkleind van 350 naar 200 m2 –‘de winkel was groot en onlogisch ingedeeld’- en de nieuwe Van Tol-formule Recra foods&goods zag het levenslicht, met als geestelijk vader retailexpert Michaël Kruysen, die ervaring meebracht van onder meer Landal en Shell.

Piek
Een recreatiewinkel runnen is compleet andere business dan het managen van een reguliere supermarkt, weet Kaljee. “Als ik vroeger bij AH ’s morgens twintig man in de rij zag staan, dan sloeg mijn hart over. Daar was het: vier in de rij, kassa erbij. In een recreatiewinkel is iedereen heel relaxed, dus dat ben ik ook geworden”, lacht hij. De piek van de bezoekersstroom ligt altijd in de ochtend, want dan komt iedereen om vers brood te halen. “Vers brood is met een omzetaandeel van 35 tot 40 procent het belangrijkste wat we verkopen. In een reguliere super is het omzetaandeel 7 procent. 30 procent is bij ons food overig en 30 procent is non food. Daar zit ook een deel speelgoed en kleding bij.” Verder is de nieuwe Recra nadrukkelijker dan ooit ingedeeld in vijf maaltijdmomenten: ontbijt, lunch, avondeten, tussendoor en borrel. Als de aanpak aanslaat, wil Van Tol de formule uitrollen naar de andere parkwinkels, zo’n driehonderd locaties.

Bron: Levensmiddelenkrant