MenuLevensmiddelenkrant

Smoothies en yoghurts met fruit spelen volgens Lekkerland in op de nieuwe foodklant.

Hamburgers bereiden hoeft een bakery niet meer tijd of geld te kosten door gebruik van een grillplaat.

Leverancier van soepen en maaltijdcomponenten Henri presenteerde op de Convenience in Actie 28 soepsoorten voor in petrol- of convenienceshops.

Smilde Bakery heeft samen met de Vegetarische Slager hetvegetarische saucijzenbroodje bedacht en zet met het product nu ook in op petrol.

Samen met Aviko en inzet van de Lightfry heeft Lekkerland een frietconcept voor shops bedacht. De ovenfriet kan met tien minuten voorbakken in twee minuten klaar zijn.

Meer verantwoord vers kan gewoon uit het aanbod van de bakery komen, laat Lekkerland zien, zoals een salade met groenten uit de saladiere.

Slow Food Masters brengt haar traag gegaarde pulled pork, chicken en beef volgens Amerikaanse barbecuetraditie ook naar de petrolmarkt.

Lekkerland brengt friet en smoothies naar bakery

FOTOREPO - UTRECHT - Lekkerland toont op haar jaarlijkse inkoopevent Convenience in Actie wat de snel veranderende foodklant verwacht in de shop. De groothandel breidt de bakery uit met concepten voor burgers, friet, salades en smoothies.

Food wordt steeds belangrijker, zegt foodservicemanager Bianca Heesakkers op de beurs. Convenience in Actie beslaat niet voor niets een extra ruimte in de Utrechtse evenementlocatie De Fabrique. “Denk aan de Markthal in Rotterdam, de Amsterdamse Foodhallen of de nieuwste AH XL in Eindhoven. Die veranderende consument vertalen wij door naar wat petrol- en convenienceshops kunnen bieden.”

Ovenfriet
Lekkerland bedacht concepten met diverse fabrikanten, zoals ovenfriet met Aviko en inzet van de Lightfry, die friet zonder vet met stoom en hete lucht bakt. Om ondernemers makkelijker te laten instappen neemt Lekkerland het eerste halfjaar de leasekosten van het apparaat voor zijn eigen rekening. Met tien minuten voorbakken kan friet in de Lightfry in twee minuten klaar zijn.

Hamburgers
Nieuwe foodmodules zoals de hamburgers van Royaan met broodjes van Lantmännen laat Lekkerland zoveel mogelijk aansluiten op wat shops met bakery al bieden. Heesakkers: “de gesneden groente uit de saladiere kan bij bereiding van hamburgers en salades gebruikt worden. Het gaat ons om minimale kosten, bijvoorbeeld een grillplaat voor de burgers of een blender voor smoothies.”

Smoothies
Verantwoord food is wat de klant van nu vraagt, ook van de tankshop, denkt Lekkerland. Op de beurs zijn daarom ook modules voor smoothies, salades en yoghurt met vers fruit te zien. Het agf van leverancier De Heeren werd ook gepresenteerd in snackbakjes met tomaat, komkommers en paprika’s.

Slowfood
Nieuw in de tankshopbranche zijn ook Slow Food Masters en Henri. Slow Food Masters heeft een convenience-aanbod traag gegaarde (13 uur!) pulled chicken, beef en pork, gerookt en gemarineerd volgens Amerikaanse barbecuetraditie. Een goede toevoeging aan salades, burgers en broodjes, zegt commercieel directeur Remko van Opstal, snel te regeneren in de shop.
Henri zet al langer koelverse maaltijden, sauzen en soepen af in de out-of-homemarkt en wil met haar 28 clean label-soepen nu de petrolsector in. Het concept is bedacht op toppings, wederom afkomstig uit het bestaande food van de shop. De medewerker warmt de soep met een deel water op en serveert per pak vijftien bakjes soep.

Vegetarisch
Smilde Bakery liet op de inkoopbeurs zien ook bezig te zijn met de moderne foodconsument in de shop. Een samenwerking met de Vegetarische Slager leverde het vegetarische saucijzenbroodje op, reeds te koop bij AH to go en nu ook via Lekkerland verkrijgbaar. Wellicht volgen in de toekomst nog meer vegetarische snacks uit de samenwerking, naar gelang het succes van de vleesloze snack.

Bron: Out.of.Home Shops