MenuLevensmiddelenkrant

De huismerken scoorden in het afgelopen jaar minder goed binnen tussendoor dan de A-merken.

Tussendoor eindelijk weer in de lift

NIEUWVEEN – Jarenlang leek de categorie op sterven na dood. Supermarkten namen de verantwoorde tussendoortjes niet meer serieus. Alle innovaties van fabrikanten ten spijt. Maar het tij is gekeerd. De categorie verdient weer ruimte in het schap, want verantwoord tussendoor groeit.

Wessanen noemde de stijging in verkoop van tussendoortjes zelfs een van de groeidrijvers tijdens haar presentatie van de jaarcijfers. Het geeft aan dat er echt iets gaande is in deze categorie. Hoewel verantwoord tussendoor in volume in totaal de afgelopen jaren nog wel licht daalde, steeg de omzet. En dat biedt hoop voor de toekomst. “Met name de wat meer ‘traditionele’ tussendoortjes als melkbiscuits dalen stevig. De mueslirepen, koekachtigen en het segment overige (waar Bolletje Goed Bezig in wordt gemeten) groeien significant”, zegt Geert-Jan Zandbergen, manager trade marketing bij Bolletje. De consument is steeds meer op zoek naar natuurlijke producten met een neutrale smaak, zegt Zandbergen. “Zeker bij tussendoortjes voor de ochtend is dat belangrijk. Men wil dan nog niet het gevoel hebben aan het snoepen te zijn. Er ontstaat een heel nieuw segment binnen tussendoor, wat meer ontbijtgerelateerd is. Als gevolg daarvan groeit de categorie mueslirepen, omdat er naast het aanbod mueslirepen met veel zoete toevoegingen nu ook meer neutrale mueslirepen worden toegevoegd. De goede ontwikkeling van koekachtigen lijkt daarbij nogal vreemd, maar dat komt meer door de naamgeving van het segment. Het zijn producten als Sultana Knappers en Bolletje Brosse Eierkoek die hier voor groei zorgen”, aldus Zandbergen.

Stevig
Koekfabrikant Verkade zag eveneens een flinke groei van de categorie tussendoor in het afgelopen jaar. Het merk Sultana behaalde een index van 106 (Bron: Nielsen). Alleen Sultana Yofruit daalde (index 89). Met name het vorig jaar geïntroduceerde Sultana Knappers groeide stevig met een index van maar liefst 219.
Het zijn cijfers die precies passen bij de recente ontwikkelingen die zichtbaar zijn in tussendoor, merkt category manager Krista Saarnio op. “Zo spelen we met Sultana Knappers in op de trend dat consumenten willen kunnen genieten van lekker eten zonder schuldgevoel”, zegt Saarnio. Andere trends die zichtbaar zijn binnen verantwoord tussendoor zijn vitaliteit en balans, bewust eten dat past bij een gezonde leefstijl, natuurlijke ingrediënten en smaken en value for money.  

Huismerken
Hoewel veel A-merken hun omzet in het afgelopen jaar behoorlijk zagen groeien, daalde het aandeel huismerken. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen. Behaalden de private labeltussendoortjes in 2013 nog een omzet van ruim 29,5 miljoen euro, in 2014 daalde dit tot 28,4 miljoen euro. Binnen merken kregen met name Peijnenburg en Liga klappen te verwerken.

Bron: Levensmiddelenkrant