MenuLevensmiddelenkrant

Consument doet té vaak boodschappen

AMSTERDAM – Consumenten doen gemiddeld twee tot vier keer in de week boodschappen. Dat is te veel vinden ze zelf. Eén keer in de week zou veel voordeliger zijn.

Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag, van ING Economisch Bureau. Een week lang gaven gemiddeld 64.800 respondenten per dag antwoord op de vraag hoe vaak zij boodschappen doen en of dat voordeliger kan. De meerderheid (60 procent) doet twee tot vier keer per week boodschappen, terwijl één keer per week boodschappen doen als de voordeligste manier wordt gezien. Gemiddeld besteden respondenten twee uur en een kwartier per week aan het doen van boodschappen, blijkt uit het onderzoek. Een kleine groep (7 procent) is naar eigen zeggen zelfs 5 uur of meer kwijt.

Frequentie
Wanneer zij alles in overweging nemen, denkt ruim de helft van de respondenten (53 procent) op de ING Vraag van Vandaag dat een keer per week boodschappen doen de voordeligste frequentie is. Toch houdt slechts een op de vijf consumenten zich aan deze frequentie, zo blijkt uit het Deloitte Consumentenonderzoek. De meerderheid van de consumenten (60 procent) doet namelijk twee tot vier keer per week boodschappen. Deze frequentie wordt maar door één op de drie (34 procent) als meest kostenbewust aangegeven. Zo blijken consumenten vaker boodschappen te doen dan zij zelf voordelig achten. 

Sfeer
De prijs van producten is voor de consument de belangrijkste factor bij de keuze voor een supermarkt. Voor 38 procent van de respondenten is prijs belangrijker dan kwaliteit, locatie, sfeer of assortiment. Toch lijkt de prijs iets aan belang in te boeten: een jaar geleden waren prijzen immers nog voor 42 procent van de respondenten leidend. De kwaliteit, de locatie en de sfeer zijn het afgelopen jaar iets belangrijker geworden voor consumenten.

Online
Consumenten kunnen efficiënter boodschappen doen door de frequentie terug te schroeven. Daarnaast kan een consument tijd besparen door online boodschappen te bestellen en thuis te laten bezorgen. 11 procent van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag heeft hier inmiddels ervaring mee. Voor de consumenten die niet online bestellen is de voornaamste reden dat ze liever ‘gewoon’ boodschappen doen. Zo kan een online consument producten natuurlijk niet bekijken en vasthouden, iets dat in de supermarkt wel kan. 11 procent vindt online boodschappen doen te duur.

 

 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant