MenuLevensmiddelenkrant

Bram Ladage in de Markthal in Rotterdam. Foto: Marco de Swart

Markthalbezoeker valt voor Bram Ladage

ROTTERDAM - Van alle foodserviceformules die te vinden zijn in de Rotterdamse Markthal, profiteert patatverkoper Bram Ladage het meeste van de enorme bezoekersstroom.
  

Maar liefst 10 procent van de bezoekers koopt er een snack. In de Amsterdamse Foodhallen zijn het de bakkers van BBrood die het hoogst scoren: de formule pakt 21 procent van de bezoekers mee.

Het zijn enkele uitkomsten uit een eerste onderzoek van GfK naar de prestaties van enkele nieuwe foodconcepten waar blurring centraal staat. Honderden shoppers van de Markthal in Rotterdam, de Foodhallen in Amsterdam, de Jumbo Foodmarkt in Breda en de Deka World of Food in Beverwijk werden ondervraagd. In de Rotterdamse Markthal, waar naast foodretail heel veel foodservice is te vinden, blijkt de oriëntaalse supermarkt Wah Nam Hong de beste conversie te hebben: 13 procent van de Markthalbezoekers koopt er iets. Maar van de foodserviceformules is het de Rotterdamse pataticoon Bram Ladage die maar liefst een tiende van de bezoekers weet te verleiden tot verkoop. GfK-onderzoeker Bas Van Eekelen: “Bram Ladage heeft in foodservice gewoon een ontzettend goed verhaal. Bij die vestiging in de Markthal is het altijd druk.” Directeur Rocco Ladage bevestigt dat zijn patatformule sinds de vestiging in de Markthal gigantisch in de belangstelling staat, ook internationaal. “Tot China aan toe.” Ladage doet het dus goed, terwijl er volgens Van Eekelen ook een flinke staart van aanbieders in de Markthal is, die maar 1 procent van de bezoekers weet te verleiden tot aankoop. Wat wel goed scoort in de Markthal zijn formules die inzetten op koffie met iets lekkers erbij.

In de Amsterdamse Foodhallen doen juist de warme maaltijden het weer beter. Daar is het de ambachtelijke broodformule BBrood die vooral hoge ogen gooit met een conversie van 21 procent. Manon Klaver van BBrood: “Iedere namiddag bouwen we onze broodpresentatie om en zetten we in op happa’s, kleine hapjes op crostini’s. We hebben gemerkt dat je met zo’n specifiek assortiment veel beter verkoopt.” De nummer twee, met een conversie van 16 procent, is kaasbar Caulils, die ook inzet op directe consumptie.

Lees in de Out.of.Home Shops van Februari 2015 het uitgebreide verhaal. Vraag een exemplaar van Out.of.Home Shops aan voor 15 euro via deze link.

 

Bron: Out.of.Home Shops