MenuLevensmiddelenkrant
Spijk en Nis

Tanken bij Erik Lagendijk krijgt een nieuwe dimensie met een Lavazza-koffiebar.

Spijk en Nis

Gebak en taart komt rechtstreeks van de Rotterdamse leverancier Koekela.

Spijk en Nis

Een totaaloverzicht van de koffiebar.

Spijk en Nis

In de shop is veel gebruik gemaakt van steigerhout.

Spijk en Nis

Een indruk van de shop.

Spijk en Nis

De zaak van Lagendijk zet vol in op bezorging en catering in de buurt.

Spijk en Nis

De kassa van het tankstation straalt rust uit.

Spijk en Nis

Het zitgedeelte van het eetcafé bij de koffiebar is enorm.

Spijk en Nis

Versgeperst sinaasappalsap: het is bijna de standaard geworden in tankstations.

Spijk en Nis

De voorpui is helemaal van glas en ziet er met de moderne belettering strak uit,

Ondernemer Lagendijk bouwt volledig eetcafé in tankstation

FOTOREPORTAGE
SPIJKENISSE – Tanken wordt steeds meer bijzaak in de tankstationbranche, zo lijkt het. Ondernemer Erik Lagendijk pakt met zijn zesde tankstation in Spijkenisse vol uit met food. Een eetcafé met een Lavazza koffiebar en taarten van Koekela vallen het meeste op.

Wie de ‘Spijk en Nis’-shop aan de Boyleweg in Spijkenisse binnenstapt moet snel de associatie met een tankshop kwijtraken. Het interieur is grotendeels opgetrokken uit steigerhout en een enorme foodcounter bepaalt het beeld. Het tankstation was onbemand en zo goed als dood op deze locatie, zegt Lagendijk. Maar de locatie langs een drukke provinciale weg, een industrieterrein om de hoek, een woonboulevard en een woonwijk tegenover geven de plek potentie.

Toen Lagendijk de grote ruimte zag, die voorheen vooral als opslag werd gebruikt, liet hij zich inspireren daardoor en koos ervoor om volledig voor food te gaan. “In benzineland is alles impuls. Dat is de leidraad geweest bij alle foodkeuzes. Als je binnenkomt, zie je direct een koffiebar van A-merk Lavazza waar we ook machines van gaan verkopen. Met daarnaast de lekkere taarten van het Rotterdams bekende Koekela. Die partij heeft ooit het recept gemaakt voor de Dudok-appeltaart en is daarna voor zichzelf begonnen. De kwaliteit is waanzinnig. Verder hebben we een grote foodcounter gerealiseerd met een uitgebreide bakwand. Ik wil het geen friterie noemen, maar een eeterij.

Voor de show
Lagendijk probeert daarmee alle maaltijdmomenten goed aan te vliegen. “Het ontbijtmoment pakken we onder meer met verse yoghurts en muesli’s en zelfs havermoutpap. Biologisch, streekproducten uit bijvoorbeeld de Hoekse Waard staan centraal. De patat wordt straks vers gesneden hier ter plekke en in het zicht van de klant. Klanten moeten snel zien dat er iets gebeurt hier. Brood gaan we ook gedeeltelijk zelf bereiden, er komt een rijskast aan, alles voor de show. ’s Avonds en overdag gaan we ook een plateservice bieden met volledige schotels. Er zitten hier geen restaurants in de buurt, dus die echt verse luxe hamburger van de slager die we straks serveren, presenteren we mooi. Dat zie je nergens bij een tankstation.”

Drommen mensen
Waarom niet samen gaan werken met een bestaand A-merkconcept zoals andere tankstations doen? “Nee. Subway begrijpt er niets van met dat vieze zachte brood. Dat wil ik niet. Met Starbucks heb ik het geprobeerd, maar die wil alleen werken met grote partijen. McDonald’s heeft meer parkeerplaatsen nodig. En alles wat kleiner is, is het net niet. Wat er nu staat is erg onderscheidend. Het voordeel van het tankstation  is dat je op de benzine de prijzen omlaag kunt gooien. We hebben een weekend zelfs 19 cent korting gegeven. Dan staan de drommen mensen voor je tankstation en kun je direct laten zien wat je in huis hebt. Het streven is om duizend klanten per dag hier naar binnen te krijgen. Dat gaat makkelijk lukken hier, want er is weinig concurrentie in de buurt”, besluit Lagendijk. De officiële opening staat voor maart gepland.

Meer informatie in de fotobijschriften van de foto's bij dit artikel. De foto bovenaan is doorscrolbaar.

Bron: Out.of.Home Shops