MenuLevensmiddelenkrant

Voedselwaakhond komt met 15 puntenplan voor eerlijke etiketten

AMSTERDAM - Voedselwaakhond foodwatch lanceert donderdag een 15 puntenplan voor eerlijke etiketten op levensmiddelen. Foodwatch wil hiermee minister Schippers van VWS dwingen haar huidige ambitie om misleidende marketing van voedselproducten aan te pakken zo snel mogelijk concreet te maken.

Het 15 puntenplan voor eerlijke etiketten omvat onder andere een minimale lettergrootte van twee millimeter, een minimale inhoud van verpakkingen en de eis van productinformatie boven reclame. Foodwatch roept minister Schippers op om zich op nationaal en Europees niveau in te zetten voor het plan. “Minister Schippers beloofde in december 2013 dat er een actieplan zou worden opgesteld om misleidende marketing aan te pakken. Nu, bijna een jaar later, is het tijd om die ambitie te vertalen in concreet beleid en de consument daadwerkelijk te beschermen tegen misleiding”, stelt Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Aanvullende vrijwillige afspraken zijn niet de oplossing en zullen alleen maar tot meer verwarring bij consumenten leiden. Wat we nodig hebben zijn wettelijk eisen over welke informatie voedselfabrikanten hun klanten moeten geven en in welke vorm.”

Regels onvoldoende
Per 13 december 2014 zijn nieuwe Europese etiketteringsregels van kracht geworden. Deze laten echter volgens foodwatch nog steeds te veel ruimte voor misleiding. Zo is de minimale lettergrootte EU-breed slechts 0,9 tot 1,2 millimeter, wat voor oudere en slechtziende consumenten te klein is om te kunnen lezen. Daarnaast is onder andere het plan voor herkomstetikettering voor alle typen producten gesneuveld en kunnen voedselproducenten volgens foodwatch hun bewerkte producten nog steeds verantwoorder en mooier voordoen dan dat ze daadwerkelijk zijn. Ook stoort foodwatch zich aan de misleidende teksten en beelden die fabrikanten op verpakkingen van producten zetten. Zo is het volgens de voedselwaakhond toegestaan dat de 'romige bospaddenstoelensoep met cantharellen' van Albert Heijn Excellent slechts 0,1% cantharel bevat en toch die naam mag dragen.

Het 15 puntenplan
1. Informatie gaat vóór reclame, 2. Leesbare letters van minimaal 2 millimeter, 3. Realistische afbeeldingen, 4. Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden, 5. Land of regio van herkomst aantonen, 6. Heldere informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking, 7. Heldere aanduiding van aroma's en additieven, 8. Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen, 9. Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren, 10. Transparantie over productiemethode, 11. Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden, 12. Geen lege huls: minimumeisen voor de inhoud, 13. Verbod op de marketing van onverantwoorde kinderproducten, 14. Verbod op gezondheidsclaims, 15. Meer rechten voor consumenten(organisaties).

Bron: Levensmiddelenkrant