MenuLevensmiddelenkrant

FSIN: ‘Foodbezorging is langjarige groeimarkt’

EDE – Foodbezorging aan huis is booming. En de rek is er nog lang niet uit.

Dat stelt FoodService Instituut(FSIN). Het kennisinstituut spreekt van een langjarige groeimarkt. “Als je alle vormen van delivery van eten aan de voordeur bij elkaar optelt, zitten we nu al aan de grens van 1 miljard euro”, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. “Het is nog maar enkele jaren geleden dat we nog niet eens op de helft van dit bedrag zaten. Foodbezorging is nog lang niet uitgegroeid.” De foodbezorging in Nederland blijft al lang niet meer beperkt tot pizzakoerier en tafeltje-dekje-achtige service. “Relatief nieuw is dat cafetaria’s op grote schaal friet en snacks bezorgen. Dat is echt iets van de laatste paar jaren. Door langere openingstijden van supermarkten en andere alternatieven loopt hun afhaalomzet terug. Dit is een manier om deze verloren omzet weer een beetje terug te winnen.”

Chinees
Stormachtige nieuwkomers op de markt zijn verder abonnementssystemen zoals HelloFresh en de bezorging van webbestellingen door supermarkten en andere foodretailers, zegt FSIN-directeur Grievink. Ook zijn er nieuwe hamburgerketens zich expliciet op bezorging richten zoals BurgerMe. “Dit doen zij omdat de grote burgerketens deze behoefte vooralsog niet invullen. Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment”, zegt Grievink.

Fijnmazig
Een deel van de bezorgpartijen ziet zich wel gesteld voor grote uitdagingen. Grievink: “Hoewel Nederland een fijnmazige infrastructuur kent, is het nog lang niet altijd eenvoudig om bezorging goed rendabel te maken. De partij die kans ziet om de logistiek van alle bezorgdiensten, dus inclusief non-food te stroomlijnen wacht een grote toekomst.”         

Spar
FoodService Instituut onderscheidt drie hoofdgroepen op de markt van foodbezorging. De eerste is foodservicebezorging. Het gaat hierbij om duizenden horeca- en cateringbedrijven die zich bezighouden met maaltijdbezorging. De bestellingen hiervan komen per telefoon, eigen websites en platforms als Thuisebezorgd.nl en Justeat.nl. De tweede categorie die FSIN onderscheidt in de foodbezorging is seniorenmaaltijden. Dit is een grote maar ietwat ondoorzichtige markt.  

De scheiding tussen de aanlevering van maaltijden aan oudere thuiswonende particulieren en gebundelde aanlevering aan verzorgingshuizen is moeilijk te maken.  Daarnaast bewegen lokale slagerijen, groentezaken, maaltijdtraiteurs en gespecialiseerde bedrijven zich op deze markt. Ook zijn er relatief nieuwe initiatieven zoals Eet Smakelijk! Van Spar. De laatste en derde groep thuisbezorgers houdt zich bezig met de bezorging van levensmiddelen. De bezorging van boodschappen is een snel groeiend fenomeen.

Top 10 foodbezorging (omzet in miljoenen euro’s per jaar)

  1. Levensmiddelen en rijdende winkels (275 mln)
  2. Platforms als Thuisbezorgd (168 mln)
  3. Maaltijdbezorging ouderen (139 mln)
  4. Pizza en sparerib koeriers (107 mln)
  5. Wijnclubs en gespec. Bezorgers (72 mln)
  6. Bezorging belegde broodjes (34 mln)
  7. Bezorging diepvriesproducten  (31 mln)
  8. Cafetaria, snacks en overig horeca (31 mln)
  9. Shoarma, döner en grillrooms (27 mln)
  10. Maaltijdpakketbezorgers als HelloFresh (9 mln)
Bron: Out.of.Home Shops