MenuLevensmiddelenkrant
Sainsbury's omzet cijfers kerst vierde kwartaal krimp prijzenslag

Droeve kerst drukt cijfers Sainsbury’s

LONDEN - De feestdagen brachten Sainsbury’s weinig vreugde dit jaar. De weken voor en na kerst en oud en nieuw kromp de omzet met 1,7 procent. Topman Mike Coupe benadrukt echter dat er evenveel verkocht is als vorig jaar.

Boosdoener zijn de lagere prijzen die Sainsbury’s rekende tijdens de feestdagen. In het nieuwe jaar gaan er nog eens duizend producten goedkoper worden, alles om de groeiende Lidl en Aldi-formules te bevechten en de neerwaartse verkoopspiraal van de laatste tijd te doorbreken. Asda, Morrisons en Tesco, samen met Sainsbury’s ‘de grote vier’ van de Britse foodretail, snijden ook in de prijzen, melden Britse kranten.

Deflatie
De totale omzetkrimp van 0,4 procent over het laatste kwartaal van 2014 was voor Sainsbury’s een herstel ten opzichte van de vier maanden ervoor, toen de autonome verkoop met 2,8 procent daalde. Coupe had de mindere feestdagen wel verwacht door onzekerheid in de markt, deflatie van voedselprijzen en dalende prijzen, zegt hij tegen de Telegraph.

Record
Het was niet allemaal kommer en kwel voor Sainsbury’s. Convenience pluste 16 procent, naar de verwachtingen van Coupe dat de Britse shopper vaker en dichter in de buurt boodschappen doet. De week voor Kerstmis rekende de formule 29,5 miljoen transacties, een nieuw record. Online ging ook niet slecht: 110.000 orders werden in de drie dagen tot 23 december bezorgd.

Bron: Telegraph