MenuLevensmiddelenkrant

Wakker Dier: Toename kiloknallers in 2014

NIEUWVEEN - UPDATE - Het aantal kiloknallers in supermarkten is het afgelopen jaar met 19 procent gestegen. Na twee jaar van lichte daling komt het nu weer boven het niveau van 2011.

Daarmee negeren de supermarkten afspraken die zij met het kabinet en andere partijen hebben gemaakt. Deze afspraken betroffen onder meer de verkoop van ‘eerlijke producten voor een eerlijke prijs’ en het stimuleren van diervriendelijker vlees. Dat zegt Wakker Dier in een persbericht. Voor de stichting is de maat nu vol. Supermarkten die blijven kiloknallen kunnen dit jaar op acties rekenen van Wakker Dier.

Onderzoek
Wakker Dier onderzoekt sinds 2011 van de grootste acht supermarkten de aanbiedingen in hun reclamefolders en online. In totaal werden de afgelopen vier jaren meer dan 14.000 aanbiedingen met vlees geanalyseerd. Het aantal kiloknallers daalde tussen 2011 en 2013 licht, van 312 in 2011, 286 in 2012 (-8%), tot 266 in 2013 (-7%). Afgelopen jaar steeg het aantal kilonknallers echter weer naar een aantal van 316 (+19%), zo meldt Wakker Dier. Onder kiloknallers verstaat de stichting industrievlees met een kiloprijs van minder dan 4,12 euro, de gemiddelde prijs van kattenvoer.

Verschillen
Er is duidelijk verschil tussen supermarkten in duurzaamheid. C1000 en Emté stunten verreweg het meest met vlees. Albert Heijn en C1000 stunten het vaakst met plofkip. Daarmee promoten zij vreemd genoeg een product waarvan zij zelf eerder verkondigden dat deze niet meer van deze tijd is. Dirk en Dekemarkt sloten zich afgelopen zomer aan bij Jumbo en Deen, die al langer geen reclamestunts meer hebben met plofkip. Albert Heijn heeft de meeste aanbiedingen van vlees met Beter Leven Keurmerk of vleesvervangers, gevolgd door Lidl.

Haaks
De beweging van supermarkten om juist weer meer te stunten met vlees staat volgens Wakker Dier haaks op het regeerakkoord van 2012. Daarin nam het kabinet het advies van de commissie van Doorn als uitgangspunt voor het beleid rond de vee-industrie. Hierin beloven supermarkten stap voor stap toe te werken naar het saneren van industrievlees in 2020.

CBL
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel zegt in een reactie: "De bewering van Wakker Dier dat er afspraken zouden zijn gemaakt over het aanbiedingen- en prijsbeleid van supermarkten is volstrekt onjuist. Binnen het CBL wordt nooit en te nimmer gesproken over prijs. Dat is alleen al vanwege de Mededingingswet onmogelijk. Welke producten er in de aanbieding zijn en met welke prijs, is een zaak die alleen de bedrijven zelf aan gaat en geen gezamenlijk onderwerp van gesprek is."

Bron: Levensmiddelenkrant