MenuLevensmiddelenkrant

Afrekenen bij AH-paal

‘Klant wil in supermarkt betalen met smartphone’

AMSTERDAM - Nederlandse consumenten willen het liefst met hun smartphone betalen in de supermarkt en voor parkeren.

 

In de Verenigde Staten is het sinds kort mogelijk om op duizenden plekken met een smartphone te betalen, maar hoe denkt de Nederlandse consument hierover? Een enquête van online telecomshop Typhone.nl wijst uit dat een grote meerderheid van het winkelend publiek erg positief is over de mogelijkheid tot betalen met smartphones op de winkelvloer, met name bij supermarkten en op de parkeerplaats.

Pin
Nederlanders blijken zijn echte ‘pinners’. Bij bijna 90% van de ondervraagden is pinnen de meest gebruikte betaalmethode. Toch is er ruimte en behoefte aan een nieuwe manier van betalen, constateert Typhone.nl. Een grote meerderheid van het winkelend publiek (87%) geeft aan dat ze bereid zijn om in de toekomst te betalen met hun smartphone. “Een opvallend hoog percentage voor een betaalmiddel dat nog niet officieel en breed is uitgebracht in Nederland”, zegt een woordvoerder.

Gangbaar
Uit de resultaten komt naar voren dat het gebruik van smartphones van jong tot oud een groot aandeel heeft en dat men veel vertrouwen heeft in de huidige techniek. Maar liefst 45% van de respondenten denkt dat mobiel betalen binnen twee jaar net zo gangbaar is als het gebruik van een pinpas of creditcard. Daarnaast denkt zelfs 20% dat mobiel betalen binnen een jaar al een veelgebruikte betaalmethode is.

Transactie
De ondervraagden willen de transactie het liefst met een pincode (47%) of een vingerafdruk (42%) beveiligen. Opvallend genoeg gaat bij Samsung-gebruikers de voorkeur uit naar een pincode (44%) waar Apple-gebruikers een duidelijke voorkeur hebben voor de vingerafdruk (51%). Terwijl zowel de topmodellen van Samsung (Samsung Galaxy S5, Note 4) als van Apple (iPhone 6 & 5S) allemaal beschikken over een vingerafdrukscanner.

Veilig
In totaal wil 40% van de ondervraagden bij alle bedragen een beveiliging van de transactie. Slechts een klein aantal (21%) gaf aan dat ze tot een bedrag van €25 geen beveiliging van de transactie hoeven. Een niet-beveiligde betaling lijkt dus, in tegenstelling tot contactloos betalen, geen gewenste optie.

Gebrek
Van de ondervraagden is 13% niet bereid om in de toekomst met hun smartphone te betalen, maar wat weerhoudt hen? De belangrijkste redenen hiervoor zijn: (1) omdat ze het nog niet vertrouwen en (2) bang voor misbruik bij diefstal van de telefoon. Beide gevallen zijn een goed voorbeeld dat een gebrek aan kennis de bereidheid verlaagt. Door goed over de veiligheid te communiceren, zullen waarschijnlijk meer mensen positief over deze betaalmethode denken, stellen de onderzoekers.

 

Bron: Levensmiddelenkrant