MenuLevensmiddelenkrant

Retourtje voor Retourette

NIEUWVEEN - De Retourette, een recycleconcept voor supermarkten, wil een flinke comeback maken: 200 retourettes binnen drie jaar. Maar sommige supermarktondernemers zijn de afgelopen jaren hun enthousiasme voor de Retourette verloren.

Er zijn nog bijna dertig Retourettes in Nederland, maar dat waren er in het verleden een stuk meer. Een aantal supermarktondernemers sloot hun recyclepunt weer nadat ze ontdekten hoeveel geld, ruimte en manuren het concept kostte. Instore Retail Solutions in Zeewolde denkt het concept weer nieuw leven in te kunnen blazen met een geheel vernieuwde Retourette-formule, waarvan vrijdag 15 mei de eerste vestiging opent bij een Albert Heijn in Aalst. Naast een vernieuwde uitstraling is er ook iets aan educatie gedaan: via narrowcastingschermen wordt informatie gegeven. Tevens kunnen er in de nieuwe Retourette statiegeldbonnen worden ingeleverd voor ‘groene doelen’. De ambities zijn groot, want binnen drie jaar moeten er 200 van deze Retourettes in Nederland verschijnen, hoofdzakelijk bij supermarkten. Om het draagvlak te verbreden is er samenwerking gezocht met onder meer Stichting Natuurmonumenten, Nederland Schoon, StiBat en KICI Kledinginzameling. Met franchisers van Albert Heijn, Coop en PLUS is Retourette reeds in gesprek. Ook gemeenten en vakantieparken zijn benaderd. Vol­gens Jantine van Bloois van Retou­rette biedt het vernieuwde concept winkels een groener imago, een exclusieve service en meer traffic.

Wisselend beeld
Tegen de bestaande Retourettes, in de jaren ’90 eerst in de markt gezet door de Schiedamse AH-franchisers Ed en William de Block, later door het bedrijf Retourshop, wordt door ondernemers gemengd aangekeken. Eind 2008 sloot AH-franchiser Daniël Luitjens in het Zeeuwse Axel zijn Retourette vanwege de grote hoeveelheid extra werk die het met zich meebracht. “Bovendien kost het veel ruimte en levert het weinig op”, reageert Luitjens die afvalscheiding toch vooral een taak van de gemeente vindt. Een aantal Retourettes is ten onder gegaan aan het eigen succes, omdat er te veel werd ingezameld. Er zijn ook supermarktondernemers die nog steeds enthousiast zijn. AH-franchiser Nol Köhler opende recent een nieuwe Retourette bij zijn winkel in Hoevelaken. “Je kweekt er goodwill mee en het plein voor de winkel ziet er een stuk netter uit, omdat al die rommelige inzamelbakken weg kunnen.” Köhler geeft toe dat een Retourette veel geld kost. “Ik heb 100.000 euro geïnvesteerd (waarvan een deel gesubsidieerd, red.) voor 100 m². De huur van de aparte locatie van de Retourette kost mij nog eens 1.400 euro per maand en dan nog personeelskosten.”

Bron: