MenuLevensmiddelenkrant

Verdeeldheid over inperken Winkeltijdenwet

AMSTERDAM - Het inperken van het aantal koopzondagen in Nederland zorgt voor verdeeldheid bij ondernemers. Wat de een ziet als een manier om meer omzet te genereren ziet de ander juist als beroving van de omzet. “Grote supermarkten pakken omzet af van de kleinere winkels.”

Ed Slooten, eigenaar van een PLUS-supermarkt in Amsterdam-Noord is tevreden over het besluit van de Tweede Kamer om het voorstel van het kabinet om het aantal koopzondagen in Nederland in te perken naar twaalf per jaar te steunen. “Op deze manier wordt de omzet gewoon overal netjes verdeeld over zes dagen in plaats van zeven.” Met name kleinere ondernemingen worden volgens Slooten door extra koopzondagen benadeeld.

Huub Rijper, eigenaar van een C1000 in hetzelfde Amsterdam-Noord vindt deze gedachte kortzichtig. “Ook voor minder grote winkels is het openen op zondag winstgevend. Ik zie het aan de kleinere zaken hier in de omgeving, die boeren goed hoor, op zondag. Ze doen die dag dan ook graag hun deuren open.”

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) constateert de verdeeldheid onder supermarktondernemers, maar pleit toch voor regulering per gemeente. Woordvoerder Miranda Boer: “Wij zijn van mening dat iedereen in de gelegenheid moet zijn om open te gaan op zondag. Nu wordt de keuze gemaakt door de regering en niet door de ondernemer zelf. Gemeenten zijn heel goed in staat om in te schatten of hun inwoners behoefte hebben aan een koopzondag."

Lees meer in Levensmiddelenkrant

Bron: