MenuLevensmiddelenkrant

GfK sceptisch over succes zondagsopenstelling

DONGEN – De zondagsomzet van supermarkten valt dit jaar naar verwachting met 300 miljoen euro 33 procent hoger uit dan vorig jaar. Een dik succes is het daarom echter nog niet te noemen, vindt Joop Holla van GfK. “Van iedere euro die in de supermarkt wordt uitgegeven belandt nog niet een eurocent op zondag in de kassalade.”

Holla is sceptisch over het bejubelen van de zondagsopening van supers. Naast het in verhouding kleine percentage winst dat er op zondag wordt behaald is de zondagsopenstelling vaak beperkt tot slechts een aantal uren en lang niet alle supermarkten doen er aan mee. Aan de andere kant ziet hij wel dat steeds meer supermarkten op zondag hun deuren openen, vooral in de grote steden. “En dat is natuurlijk niet voor niets.”Met name in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam gaan steeds meer supermarkten op de van oorsprong rustdag open. Dit levert ze 2,3 procent van de totale omzet op, blijkt uit cijfers van GfK.

Jongere klanten
De zondagsopening is een moeilijk te stuiten ontwikkeling, denkt Holla. “Drie op de tien huishoudens heeft het afgelopen kwartaal een supermarkt bezocht op een zondagmiddag. Vooral jongeren en tweeverdieners benutten deze mogelijkheden. Ouderen en Noord-Hollanders zijn nog minder enthousiast.” Holla verwacht dan ook dat meer supermarkten, vooral in de grote steden, hier op in gaan spelen. Zeker als er veel jonge mensen in de omgeving wonen. "Grotere supermarktketens als Albert Heijn en Dirk van den Broek steken al veel aandacht in de zondag. Ze zien dat het, zeker in de grote steden, zeer lucratief kan zijn." Vroeg in de morgen de deuren openen levert overigens weinig op, zegt Holla. Evenals tot laat 's avonds open blijven. "Driekwart van de omzet wordt in de middag behaald."

Bron: Trouw / De Telegraaf