MenuLevensmiddelenkrant

Heinz boekt winstdaling van 5,7 procent

PITTSBURGH - H.J. Heinz, producent van onder meer de gelijknamige tomatenketchup, heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2009/2010 de nettowinst met 5,7 procent zien dalen.

De winstdaling van het Amerikaanse voedingsbedrijf is het gevolg van de verkoop van tweedochterbedrijven, waarvoor een last werd genomen. Heinz rapporteerde donderdag een nettowinst over de drie maanden tot 27 januari 2010 van 228,5 miljoen dollar, tegen 242,3 miljoen dollar een jaar eerder. Per aandeel daalde de winst van 0,76 naar 0,72 dollar. Het resultaat over het afgelopen kwartaal werd gedrukt door een last van 0,11 dollar per aandeel voor niet-voortgezette activiteiten. Analisten hadden eigenlijk gerekend op een winst per aandeel van 0,77 dollar.

Op schema
De omzet nam toe met 13 dollar tot 2,68 miljard dollar, terwijl analisten uitgingen van 2,66 miljard dollar. De brutomarge verbeterde tot 37,5 procent, van 35,7 procent. Het bedrijf uit Pittsburgh stelt op schema te liggen om de recent verhoogde verwachting van een winst per aandeel uit voortgezette activiteiten van 2,82 dollar tot 2,85 dollar dit jaar te realiseren.

Bron: Dow Jones Nieuwsdienst