MenuLevensmiddelenkrant

Nespresso niet bang voor komst huismerk-cupje

AMSTERDAM – Nespresso is niet bang voor de komst van nagemaakte espresso-cupjes van huismerken. Ceo Daniel Blarer van Nespresso Benelux denkt de aanstaande concurrentiestrijd te kunnen winnen op kwaliteit.

Dat zegt Blarer tegenover Levensmiddelenkrant. In mei komt de Franse supermarktketen Casino met een 20 procent goedkopere Nespresso-kloon en doorbreekt daarmee de situatie dat cupjes geschikt voor het luxe koffieconcept alleen via internet en speciale branded stores te verkrijgen zijn. Veel supermarktketens koesteren al jaren de wens om Nespresso op te nemen in het assortiment, voor Casino gaat deze wens nu in vervulling, zij het met een huismerk.

Unieke combinatie

Volgens Blarer is het nog maar de vraag of de huismerk-cupjes de kwaliteit van de echte Nespresso zullen evenaren. “Bij het Nespresso-systeem draait het namelijk om de specifieke interactie van een originele Nespresso-capsule en de machine. Dat is een unieke combinatie.” Of de Casino-cups tot eenzelfde prestatie in staat zijn, kan Blarer dan ook niet beoordelen: “Er zijn nu alleen berichten over een product dat nog niet gelanceerd is.”

Robuust

De topman van Nespresso kan zich overigens goed voorstellen dat concurrenten zijn segment opzoeken. “We hebben het segment portiekoffie (koffie gezet per kopje, red.) de afgelopen jaren zien groeien in zowel volume als waarde. Dat maakt dit segment hoogst aantrekkelijk, ook voor concurrenten. Blarer klinkt overigens strijdbaar als het gaat om nieuwe concurrenten: “Nespresso is er klaar voor. Concurrentie is gezond, want het laat consumenten de keuze. We zijn ervan overtuigd dat ons business model uniek en robust genoeg is. En wij zijn vol vertrouwen dat consumenten blijven zoeken naar de hoogste kwaliteit, service en keuze. En die biedt Nespresso.”

Relatie

De topman denkt dat zijn concept een streepje voor heeft op private labels omdat het business model van Nespresso is gebaseerd op een directe relatie met consumenten. “Dat model stelt ons in staat om met hen continu van gedachten te wisselen over hun behoeften en verwachtingen. Mede daardoor kon Nespresso groeien met een gemiddelde van 30 procent per jaar sinds 2000.”

Gaillard

Het alternatief voor de Nespresso-capsules wordt overigens op de markt gebracht door het Zwitserse Ethical Coffee Company (ECC). Saillant detail: de baas van ECC is Jean Paul Gaillard, de man die Nespresso van 1988 tot 1997 groot heeft gemaakt. De man heeft een manier gevonden om het octrooi op de capsules te omzeilen. Gaillard stelt dat zijn capsules minder slecht voor het milieu zijn, omdat zij niet worden gemaakt van aluminium, maar van biologisch afbreekbare natuurlijke vezels. Wanneer de capsules in de Nederlandse schappen liggen, is nog niet bekend.

Bron: