MenuLevensmiddelenkrant

Digitaal scherm spreekt kijker straks gericht aan

TOKIO/DÜSSELDORF – Digitale schermen in winkels zullen binnen afzienbare tijd commerciële boodschappen automatisch kunnen afstemmen op de persoon die naar het scherm kijkt. De nieuwe generatie narrowcasting bepaalt de leeftijd en de sexe van de aanschouwer.

Verschillende bedrijven hebben de techniek inmiddels in huis, waaronder Technologiebedrijf NEC, die deze afgelopen week presenteerde op een retailevent in Tokio. Vis-à-pix presenteerde dezelfde techniek op de EuroCis in Düsseldorf.
Minuscule camera’s traceren elke nietsvermoedende klant en het winkelscherm spreekt hem of haar aan met een specifiek mannelijke, vrouwelijke of jeugdige programmering. Volgens shopper marketingexpert Art Frickus, die de beurs in Tokio bezocht, heeft deze nieuwe gerichte vorm van narrowcasting de toekomst. “Ik geloof in één-op-één communicatie met de klant. Boodschappen moeten namelijk relevant zijn voor de ontvanger en dat is bij dit systeem het geval.”
Woordvoerder Kosuke Yamauchi van technologiebedrijf NEC voorspelt dat binnen twee tot drie jaar 10 procent van de digital signage uitgerust zal zijn met de herkenningstechnologie.

Privacy
Ook op de EuroCis in Düsseldorf oogst het systeem lof. “Het is briljant gevonden”, reageert Klaas Rus, hoofd aftersales bij New Media Ventures. “Al kun je je afvragen of de privacy niet in het geding is. Zeker als we op termijn een stap verder gaan naar persoonlijke herkenning. Een bedrijf als Albert Heijn kan in theorie hun bonuskaartinformatie gaan koppelen aan zoiets.” Anne Alberts, sales manager bij Prestop, is minder enthousiast. “Het is zeer de vraag is of klanten dit leuk gaan vinden. Persoonlijk hecht ik nogal aan privacy.” Wel vindt ze dat er zeker iets moet veranderen aan de huidige ‘domme’ schermen. “Klanten onder de veertig kijken niet meer vijf minuten lang naar één filmpje. Vandaar onze focus op interactie door touchscreens, maar dan zónder camera’s.” Michel Bons van Evado pleit echter stevig vóór de onopvallende slimme cameratechniek. “Al is het alleen maar voor de retailers zelf. Denk aan het analyseren van klantenstromen, uitgesplitst op sexe en leeftijd en het meten van de effectiviteit van marketing- en winkelprocessen. Er ligt een schat aan informatie te wachten.”

Hier een verslag van CNN over de retailbeurs in Tokyo

Bron: